Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

20 oktober 2017

Älskade av Toni Morrison 1993

"Det blev ett sätt att mätta henne. På samma sätt som Denver hade upptäckt och tagit fasta på vilken underbar verkan sötsaker hade på Älskade så lärde sig Sethe med vilken djup tillfredsställelse Älskade lyssnade på berättelser. Det förvånade Sethe (lika mycket som det gladde Älskade), eftersom alla minnen från hennes förflutna gjorde ont. Allt ur det förflutna var smärtsamt eller försvunnet." (sid 71)
Älskade (Beloved 1987) av Toni Morrison berättar om Sethe och hennes dotter Denver år 1873, efter slaveriets avskaffande och inbördeskrigets slut. Sethe rymde när hon var gravid, hon ville inte att hennes barn skulle bli slavar utan försökte ta livet av dem, ett dog. Hon bor med sin tonårsdotter Denver i ett spökhus, hennes döda barn som spökar. Det förflutna gör sig påmint. Denver hittar en mystisk flicka som kallar sig Älskade. Tillbakablickar till en tid som är svårt att förstå, att de med annan hudfärg knappt betraktades som människor, en stark bok. Boken är filmatiserad men har inte sett den.

Kokos utmaning att läsa alla fjorton kvinnliga Nobelpristagare i litteratur.
Toni Morrison (1931-) USA 1993

10 kommentarer:

znogge sa...

En mycket intressant bok från en annan tid. Men synen på hudfärgen har levt kvar i många länder och gör nog så delvis än...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, det som är så hemskt att det inte hänt så mycket...

Annette sa...

Det låter som en fruktansvärd berättelse, men viktig. Jag vill läsa den.

Hanneles bokparadis sa...

Annette, inte så fruktansvärt beskrivet, men mamma Sethe gör sina tillbakablickar och berättar för sin dotter Denver.

Koko sa...

Intressant. Toni Morrisson är ännu oläst, jag vet inte ännu vilken. Tror jag har Solomons sång i hyllan.

Hanneles bokparadis sa...

Koko, Morrison har varit väldigt produktiv, jag har också några av hennes böcker i min bokhylla.

Klimakteriehäxan sa...

Toni Morrisson har till och med jag läst. Innan hon fick priset. Efteråt vete katten.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, gott öga för bra böcker!

KajsaLisa sa...

Fjorton stycken jag har bara läst Selma Lagerlöv :)

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, böckerna försvinner inte.... kan vänta.