Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

03 februari 2019

Everest av Lotta Lotass

Den 29 april 1924 anlände den tredje brittiska Mount Everest-expeditionen till baslägret vid foten av berget. George Mallory och Andrew Irvine blev kvar på berget efter expeditionens sista försök att nå toppen, världens högsta höjd, 8 848 meter över havet. Fram till idag har det spekulerats i vad som egentligen hände, de återvände inte. Mysteriet kvarstår. Nådde de någonsin Everests topp? Mallory hittades 1999 på Everests norra sida, likt en marmorstaty, bevarad av kylan. Irvine är ännu inte återfunnen.
Everest av Lotta Lotass utgår från en historisk verklig händelse för att berätta om människans strävan att bemästra naturen. Eviga frågor om människans litenhet, gemenskap och ensamhet. Boken är skriven med musikalisk rytm, i dialogform mellan de sex olika medverkande.

MALLORY
Det allra högsta berget skymmer horisonten, höjer sig
ovanför bergen runt omkring, en väldig vägg, som om det
nästan snuddade vid himlen.

IRVINE
Ja, jag ser det.

MALLORY
Ser du det?

IRVINE
Ja.

MALLORY
Hur väldigt det reser sig framför oss i all sin skönhet, sin
mäktighet. Minns du? (sid 114)
Flera smakbitar: HÄR.

29 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

låter otroligt spännande. den måste jag läsa. tack för smakebiten!

Monika sa...

Det där är du fascinerande saker, men jag brukar föredra att se just dessa som film i stället :)

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, hisnande höjder!

Monika, vi höjdrädda tycker såna filmer läskiga :)

Mösstanten sa...

Tack för tipset! Så vackert skrivet. Vilket språk! Och sedan vad det handlar om. Ämnet. Bemästra höjden och kylan. Klättra högst.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, Lotta Lotass är känd för sitt fantastiska språk.

Annette sa...

Jag trodde inte att den här genren var för mig, tills jag läste Bea Uusmas bok om polarexpeditionen. Nu blir jag nyfiken på den här också. Tack för tips!

Lottens Bokblogg sa...

Verkligen obehagligt!

Ama de casa sa...

Låter spännande! Tack för smakbiten :-)

Hanneles bokparadis sa...

Annette, visst är det kul att bli överraskad och vidga sina vyer.

Lotten, obehagligt för oss höjdrädda.

Ama, riktiga äventyrare!

Mia Eggimann sa...

Låter jättespännande.

Hanneles bokparadis sa...

Marie, en spännande och verklig händelse.

Znogge sa...

Låter väldigt spännande!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, Mallory och Irvine ville ju vara först... men vi vet inte.

Klimakteriehäxan sa...

Jeffrey Archers "Drömmen om Everest" handlar om samma äventyr och den har jag läst med stor behållning. Archer skriver väldigt underhållande!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, tack för tips, det finns nog många som har skrivit.

Bokdamen sa...

Verkar spännande, tack för smakbit!

Cinnamon sa...

tack för smakbiten! Den verkar intressant! Har inte läst något av Lotass.

astridterese sa...

Det er en interessant og skummel tanke å skulle beseire Everest. JEg skjønner at mange ikke klarer det og det er noe veldig sørgelig ved tanken at de ligger igjen der oppe.
Ha en riktig fin søndag!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, livet är spännande för äventyrare!

Cinnamon, jag är glad att jag hittade denna.

AstridTerese, detta äventyr slutade inte så lyckligt men många minns det än.

Paula sa...

Har läst många böcker om bergsbestigare och andra äventyrare. Dock vet jag inte om jag fixar Lotass sätt att skriva, hur vackert det än må vara. Ska plocka fram ett ex och bläddra lite försiktigt...
Ville du bli clown, jag var livrädd för clowner, gillade inte cirkus heller. Höll mig hellre till Holiday on Ice som fanns redan när jag var barn!
Tack för smakbit, trevlig söndag

Boklysten sa...

Låter spännande. Tack för smakbiten!

Sara Pepparkaka sa...

Just idag låter det inte så lockande med bergsbestigning i snö och kyla.. Det finns alldeles tillräckligt med utmaningar för mig idag med att hålla gården någotsånär snöfri.

Eva Trillian sa...

Den låter verkligen intressant! Den ska jag notera!
Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Paula, jag var vuxen när jag ville bli clown, lustigt att många barn är så rädda för dem...

Boklysten, vissa har väldigt spännande liv!

Sara, snöskottning är gratis motion...

Eva Trillian, boken finns på biblioteket.

Lena sa...

Åh, det där verkar vara en intressant bok. Tack för smakbiten.

Åsa sa...

Åh, vad spännande! Läste om expeditionen i natgeo, väldigt fängslande, så denna vill jag gärna läsa. Tack för tips och smakbit!

Hanneles bokparadis sa...

Lena, roligt att hitta denna.

Åsa, varsågod!

Yasmine sa...

Det låter som en väldigt spännande bok :)

Hanneles bokparadis sa...

Yasmine, livet är spännande för äventyrare :)