Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

10 december 2021

rosa gran och Abdulrazak Gurnah - fem en fredag


Möt litteraturpristagaren Abdulrazak Gurnah hemma i Canterbury i England. Han berättar om tillhörighet och längtan, och om uppväxten i hamnkvarteren i Stone Town i Zanzibar. Vi träffar också hans släktingar, som stannade kvar på ön, se: HÄR.
Nobelpristagare i litteratur 2021 Abdulrazak Gurnah, Storbritannien (född i Zanzibar) ”för att kompromisslöst och med stor medkänsla ha genomlyst kolonialismens verkningar och flyktingens öde i klyftan mellan kulturer och kontinenter”.
1 Ta sönder ett pepparkakshus eller ett hus gjort av lego, och varför? Vi har gjort olika motiv av årets händelse, här har sonen gjort Nidingen fyr, där vi firade bröllopsdag det året med barn och barnbarn.
2 Egenbakade eller köpta pepparkakor, och varför? Egen deg med massa kryddor.
3 Insnöad med din närmaste granne eller insnöad ensam, och varför? Ensam funkar, eller på tu man hand med mannen i mitt liv ❤️
4 En grön jul eller en regnig jul, och varför? det kan regna i Göteborg.
5 En plastgran eller riktig gran, och varför? Rosa gran med saxofoner är fint 🎷

Antingen eller hos: ElisaMatilda.

25 kommentarer:

Mösstanten sa...

Jag har inte sett det där programmet, men idag på Nobeldagen ska jag se det.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, det blir en del tv-sittande idag

Karoleen sa...

Vilket härligt pepparkakshus, inte behöver man alltid göra ett vanligt hus! Jag gjorde Pepparkakspyramider ett år! Trevlig helg!

Klimakteriehäxan sa...

Här är vi inte överens. Rosa gran - nej!
Såg programmet med Gurnah, verkar vara en sympatisk man. Kul att hans släkt i Afrika firar priset!

Znogge sa...

Vilken fin pepparkaksfyr. Bara fantasin begränsar oss.

Scylla sa...

Nja... jag föredrar en riktig gran. Doften är a och o för julen.

Geddfish ♥ sa...

Vilket härligt pepparkakshus eller -fyr!
Rosa gran? Nej! ;)

Hanneles bokparadis sa...

Karoleen, roligt att återskapa något från årets händelser, vi har haft ishockeyrink och annat.

Klimakteriehäxan, som tur så får jag göra som jag vill ❤️

Znogge, maken har gjort olika varje år, nu har sonen tagit över traditionen.

Scylla, vi gör lite olika, blomsterdoft har vi.

Geddfish ♥ fyren är sonens skapelse.

Robert W sa...

Rosa gran? Aldrig i livet! ;)

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, det trodde jag inte heller om dig 😂

Mrs Calloway sa...

var faktiskt ute och sökte en rosa gran för et par år sedan. tänkte att lilla dotterdottern skulle få ha en i sitt sovrum. pepparkakshus har vi aldrig ägnat oss åt. däremot så bakades det pepparkakor när barnen var små. min farmor hade en massa starka kryddor i sina pepparkakor. och de var lövtunna. har aldrig ätit några så goda varken förr eller senare.

femfemman sa...

Så kreativa ni är i familjen. Har aldrig byggt ett pepparkakshus... eller jo... en gång när barnen var små. Efter mall. Men... nä... jag fattar inte riktigt vitsen, det står där och blir dammigt... och äta tjocka, dammiga pepparkakshusbitar, det är inget jag längtar efter.
Men du inspirerar mig tilla tt göra en lite pepparkaksdeg. Att baka i morgon. Har bakat två gånger med barnbarnskillarna, men kan tänka mig en lite burk hemgjorda också.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, det är fint med lite omväxling, våra egna pepparkakor är tunna.

Anna-Lena, det är maken som bakat pepparkaks"hus" varje år, roligt att sonen fortsatt traditionen. Vaffö dammigt?!? Vi äter upp "huset" Annandag Jul


Christina Karlsson sa...

Rosa gran :)
Började lyssna på nobelkonserten, men den var inte alls vad jag tänkt mig. Tyckte du om den?

Ha en fin nobelhelg!

Ingrid sa...

Rosa gran har jag nog svårt att tänka mig, men visst går det an med en plastgran. Sonen brukar ha en 4-5 st "amerikanskt" dekorerade i sitt hus. Hur fint som helst.

Susjos sa...

Pepparkakor gillar jag bara om det finns ädelost på dem! ;-)
En rosa gran, varför inte?

Helén sa...

Gillar både pepperkakshuset och den rosa granen. Har en kollega som haft en rosa gran många år nu och hon har själv en liten dotter nu så givetvis fortsätter de med rosa gran.😊

BP sa...

Pepparkakshuset ser ut som en snigel, där fyren är snigelhuset;-)
Duktig tjej att du kan göra egen pepparkaksdeg:-)
Javisst ja, det regnar ju alltid i Göteborg sägs det, men just nu har ni väl en massa snö eller. Såg Häckens match mot Bayern München på tv igår. Där öste snön ned.

Paula Merio sa...

Jag köar för att få långa Gurnahs bok, minns inte vilken av dem jag valde.
Jag tycker han påminner om Kofi Annan!
Rosa julgran är inget för mig, men förstår att barnens ögon glittrar.
Ni är kreativa i din familj.

Hanneles bokparadis sa...

Christina, jag lyssnade halva, hade inga förväntningar

Ingrid, så många, då måste man ha ett stort hus!

Susjos, jag äter pepparkakor hela året.

Helén, kul när traditioner går vidare 😊

BP, beror väl på från vilket håll man betraktar ön som fyren står på, nu har vi haft snö men plusgrader nästa vecka.

Paula, det tar alltid lång tid att köa för nya Nobelpristagare.

Susie på Stjärnarve... sa...

Vi firade jul i Los Angeles hos våra vänner ett år. Och eftersom han är svensk och hon amerikansk så blev det ALLT. Vi började på julafton och slutade efter nyår. Mycket trevligt! Men...av allt kul så gillade jag inte deras julgran. Blinkande lysen och så såg man inte granen för alla dekorationer. För mycket.....så rosa gran skulle jag inte greja!
KRAM/Susie

Kina sa...

Som så ofta är det en för mig helt okänd författare som fått årets litteratur pris. Får låna honom på biblan när det lagt sig lite, så hans böcker finns inne. Skulle inte välja en rosa gran, även om det kan vara lite kul! Ha en god helg!

Hanneles bokparadis sa...

Susie, i denna lilla gran hänger det bara små saxofoner 🎷

Kina, man får alltid vänta på nya Nobelpristagare, ha det gott.

it_is/Anette sa...

Har velat ha en rosa gran, men har ännu inte "vågat" mig på att skaffa en :) Era pepparkakor låter så jätte goda, som farmors. :)
Ha en fin ny vecka

Hanneles bokparadis sa...

Anette, denna är liten, inte alls farlig 🎄