Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

18 januari 2019

bästa barnbok - jerka 18 jan

Godnattsagor för rebelltjejer av Elena Favilli, Francesca Cavallo med berättelser om verkliga och fantastiska kvinnor, tioåriga barnbarnet slängde sig över båda böckerna och nästan sträckläste. Nu finns även en fyll-i-bok som innehåller hundra kreativa uppslag, ska köpa till henne.

Ingen sommar utan Enid Blyton; Äventyrens hav en av favoriterna - även som vuxen, har inte läst med barnbarn men ska testa.

Vilken är den bästa barnboken/ungdomsboken som någonsin har skrivits? (Tänk på din barndom om du inte läser denna genre i dag, eller var kreativ och vinkla frågan som du vill för att kunna besvara den), undrar Annika i veckans Bokbloggsjerka.

30 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

Det var inga böcker som ungarna jag har läser. Enid Blyton finns överhuvudtaget inte längre, synd att gamla bra böcker försvinner.

Hanneles bokparadis sa...

Marie, i England har man gjort "nyöversättningar" av Enid Blytons böcker - och de finns att hitta på biblioteket, både i Sverige och i England

Ama de casa sa...

Jag bara älskade Enid Blytons Fem-böcker när jag var liten. Sen var det mest hästböcker som gällde. Och Kitty :-)

tant Hannele sa...

Ama, jag gillar Enid Blyton fortfarande ❤️

Joelinda sa...

De där rebelltjejsböckerna har verkligen slagit stort - tycker de ligger på varenda topplista.

Robert W sa...

Jag älskade verkligen Enid Blytons böcker när jag var barn!

Hanneles bokparadis sa...

Joelinda, Rebelltjejerna är intressanta för alla åldrar.

Robert W, jag älskar Enig Blyton fortfarande! ❤️

[Anna] sa...

Alla älskade 5 böcker :)

Hanneles bokparadis sa...

[Anna] Fem-böckerna är härlig nostalgi! Och bättre än deras rykt; de börjar ofta lite taskigt och fördomsfullt - men slutar politiskt korrekt.

Monika sa...

Enid Blyton blev det ju några stycken när jag växte upp :)

farmor/mormor Hanneles bokparadis sa...

Monika, det flera Blyton när jag blivit vuxen :)

Yasmine sa...

Bästa barn/ungdomsböckerna är Kitty, Kulla Gulla, Anne på Grönkulla (hela serien), Lilla huset på prärien (hela serien) och Cherry Ames.

Hanneles bokparadis sa...

Yasmine, jag känner till dessa men har inte läst, än.

Lena sa...

Enid blytons böcker älskade jag som ung.

tant Hannele sa...

Lena, jag älskar Blytons böcker fortfarande som gammal.

bloggbohemen sa...

Rebelltjejer verkar gå hem hos många barn och föräldrar idag. Jag har inte läst, men hört hyllningar från här och var.

Bokdamen sa...

Fem böckerna gillade jag i uppväxten men svårt att välja bästa barn, ungdom - finns ju så många.

Rak i ryggen sa...

Nioåringen älskar rebelltjejerna. Har gett bort den för rebellpojkar i julklapp. Enid Blyton läste man massor av, men undrar om det går att entusiasmera nya generationen? Det är som om själva formatet blivit föråldrat. Synd.

Hanneles bokparadis sa...

Bloggbohemen, Rebelltjejer ät intressant både för barn och vuxna.

Bokdamen, utbudet är ju mycket större nu, med allt.

Hanna, samma här, Rebelltjejer lästes i ett svep. Jag har inte försökt introducera något gammalt för mina barnbarn...

Boklysten sa...

Enid Blytons böcker var ju jättebra!

Paula sa...

Enid Blytons Fem-böcker har jag förstås läst. De andra två är för moderna för mig, alltså för att vara mina gamla barnbökcer....

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, Blyton är läsvärd fortfarande!

Paula, de behöver inte vara ens egna barnböcker...

Mösstanten sa...

Rebelltjejsböckerna verkar jättebra. Äventyrens hav älskade jag när jag var liten.

FrökenChristina sa...

En av mina vänner samlar på Blytons böcker. Jag tror hon har alla som översatts till svenska, nya och äldre brittiska utgåvor. En annan samlar Kittyböcker i både svensk och engelsk version.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, många fina äventyr Blyton skrev.

Fröken Christina, jag har också väldigt många Blyton-böcker, hittade billigt på bra loppis - nu är priserna högre.

Lottens Bokblogg sa...

Enid Blyton har jag läst. Maken läste Fem-böcker för barnen, i olika översättningar (original, 70-tal och 90-tal). Det var väldigt olika...

Klimakteriehäxan sa...

Enid B läste vi väl ALLA!

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, jag har inte försökt läsa Blyton för nästa generation.

Klimakteriehäxan, är det bra eller dåligt att alla läst...?

Liza Hotta sa...

Men jaa, Rebelltjeker är ju jättebra! Den kunde jag också ha nämnt men glömde helt.

Hanneles bokparadis sa...

Liza, Rebelltjejer läsvärt även för vuxna.