Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

19 februari 2019

feminism - topplista

1 Därför är jag inte feminist av Jessa Crispin där hon argumenterar mot sättet att missbruka ordet feminist i olika sammanhang. Författaren är inte emot feminism - utan feministisk marknadsföring, användning av ord, istället för handlingar. "Man måste känna ett starkt behov av förändring innan man frivilligt låter sig förändras." (sid 20)
2 Alice Lyttkens skrev "feminist" redan 1937 i romanen Det är dit vi längtar på fyra olika ställen. Middagsgästerna i boken har en diskussion om kvinnor i arbetslivet: ”Och hon var dock en framstående så kallad kvinnosakskvinna och feminist.” 
3 En annan historia, Lina Thomsgård har engagerat 51 skribenter för att porträttera var sin intressant kvinna - som alla bidragit till att skapa världen; mattesnillen, låtskrivare, rösträttskämpar, tennisstjärnor, husmödrar, jägare, börshajar, barnmorskor. Dags att korrigera världsbilden.
4 Stå i bredd : 70-talets kvinnor, män och litteratur av Ebba Witt-Brattström innehåller "alla" feministiska böcker en läste på 1970-talet: Dotter till en dotter av Alfvén, Fräls oss ifrån kärleken av Suzanne Brøgger, En gift mans dagbok av Sven Lindqvist, Rapport från en skurhink är Maja Ekelöf, Maken av Gun-Britt Sundström och flera. Många av böckerna sågades ned av kritiker men Ebba Witt-Brattström läser om och ger dem ett lyft.
5 Makten (The Power) av Naomi Alderman tilldelades Women's Prize for Fiction 2017. Alderman är professor kreativt skrivande och boken har fått flera priser, vilket höjer förväntningarna; "en av tre bäst säljande romanerna i Storbritannien 2017, Barack Obama har nämnt den som en av sina favoritböcker".
Vecka 8: Feminism är veckans tema hos Johanna.

20 kommentarer:

Monika sa...

Den första boken där verkar kunna passa mig. Tycker att det nästan alltid går inflation i de där "inne-orden" och det gynnar inte vad det nu är som kan vara tanken.

Makten har jag precis läst ut, en märklig upplevelse som tål att funderas på.

Mia Eggimann sa...

Jag känner inte igen en enda av dina böcker.

Mösstanten sa...

Stå i bredd har jag läst och den står i min bokhylla, men den tänkte jag inte på. Din första bok verkar intressant. Det finns så många tomma ord i debatten.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, Jessa Crispins bok är intressant.

Marie, jag försökte välja lite varierat, hoppas du blev nyfiken på någon..

Mösstanten, missbruk av ord är vanligt.

Bosse Lidén sa...

Jag noterar att Peter Robinson inte platsar på listan. Alan Banks är kanske inte med i samma genre.; )
Bokslukaren Bosse Rauk

violen sa...

Du har grävt djupt, intressant!

Hanneles bokparadis sa...

Bosse Lidén, Alan Banks är väl trevlig :)

Violen, intressanta böcker jag har läst!

Reader, why did I marry him? sa...

Läste Makten på engelska och tyvärr var den en besvikelse.

Znogge sa...

Bekanta namn men obekanta böcker dock. Intressant mix får jag säga.

Hanneles bokparadis sa...

Omppu, The Power är lite annorlunda bok.

Znogge, böckerna är från olika tider.

Vargnatt sa...

En annan historia vill jag läsa :)

Hanneles bokparadis sa...

Vargnatt, historia har varit alltför mansdominerad.

Villa Frejas bokblogg sa...

Intressanta tips. Speciellt hur feminism kan missbrukas i olika sammanhang.

Hanneles bokparadis sa...

Freja, själv hänger jag nästan inte med.

Mrs Calloway sa...

Stå i bredd har jag också med. Ebba WB kan en inte hoppa över i sådana här sammanhang

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, Ebba WB har verkligen lyft kvinnliga författare.

Åsa sa...

Makten vill jag läsa. Bara en sån sak att Barack Obama nämnt den som favoritbok gör mig extra nyfiken.

Books&Brunch sa...

Oj vilka spännande titlar, och ja, Makten har vi ju gemensamt:)

Sara Pepparkaka sa...

Jag har inte läst någon av böckerna på din lista.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, såna uttalanden påverkar.

Johanna, det finns massor med bra intressanta böcker.

Sara, alla dessa är intressanta.