Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

18 februari 2020

över generationsgränserna - tisdagstrion

Rymlingarna (2018) av Ulf Stark, en mysig tankeväckande bok om förhållandet med den sura och tvära farfadern och hans omtänksamma barnbarn. De förstår och tycker om varandra. Farfar Gottfrid vill rymma från sjukhuset.
Höst av Ali Smith berättar om vänskap mellan två personer i olika åldrar. Den 101 årige Daniel Gluck har varit Elisabeths granne sedan hon var barn, bara åtta år. Hon föddes 1984. Hon fortsätter att besöka honom på äldreboendet.
Mellan ebb och flod av Rosamunde Pilcher är en fin bok om vänskap mellan en äldre dam och en ung flicka.
 

Över generationsgränserna
temat tisdagstrio hos: Ugglan.

22 kommentarer:

Mösstanten sa...

Höst har jag läst och jag tyckte om den och den innehåller verkligen en fin vänskap. Pilcher har jag aldrig läst.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, Rosamunde Pilcher skriver ofta om olika åldrar, vänskap över generationsgränser.

Monika sa...

Rosamunde Pilcher igen :) Det är bra att du påminner mig med jämna mellanrum ;)

Vargnatt sa...

Tack för fina tips!

Hanneles bokparadis sa...

Monika, inte nödvändigt att läsa Pilcher, men hon är bra :)

Vargnatt, trevligt att läsa när det funkar över generationsgränser.

Fanny sa...

Tack för tips!

Ugglanoboken sa...

Rymlingarna hade vi ju hittat båda två. Höst av Ali Smith har jag tänkt läsa - har till och med haft hemma från bibblan, men sen har det bara inte blivit av.

Hanneles bokparadis sa...

Fanny, var så god!

Helena, jag gillar det jag läst av Ali Smith hittills.

Boklysten sa...

Har inte läst någon av böckerna i din trio. Tack för tips!

FrökenChristina sa...

Ulf Stark är helt otroligt bra berättare. Kan tänka mig att Rymlingarna är riktigt fin också.

Robert W sa...

Höst har jag hört talas om och förstått att den är uppskattad.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, hoppas någon faller i smaken.

Fröken Christina, en perfekt bok att läsa tillsammans men någon från en annan generation.

Robert W, Ali Smith är en annorlunda berättare.

Znogge sa...

Ulf Starks böcker brukar man sällan bli besviken på. Varma och jordnära.

wiolettan sa...


Tack för tipsen om dessa 3 böcker, de verkar vara lite i min smak. Får nog ta en vända och låna.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag har inte läst så mycket av Ulf Stark, utöver denna.

Wiolettan, jag tror du sulle tycka om dessa.

Mrs Calloway sa...

inte läst någon av dina. men Smith står i hyllan. mycket jag läst handlar om olika generationer på det ena eller det andra sättet

Lena sa...

Tack för jättefina tips. Blir nyfiken på alla tre.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, populärt tema och trevlig läsning.

Lena, jag tycker om alla dessa.

Cinnamon sa...

Höst och Rymlingarna har jag läst. Tack för tips om den tredje.

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, visst är de bra.

Klimakteriehäxan sa...

Pilcher - det var länge sen. Snäcksamlarna!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, hittills har jag tyckt om alla Pilchers böcker!