Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

26 februari 2021

team building - fem på fredag

1 Vilket var ditt första jobb? i pappas elaffär, sen sommarjobb i större varuhus
2 Vad läser du just nu? Morgonstjärnan av Karl Ove Knausgård.
Har du någon gång träffat någon känd person? många författare på Bokmässan.
4 Vilken talang skulle du helst vilja ha? mina talanger räcker för mina behov, kan inte sjunga men barnbarnen godkänner mig ändå ❤️
5 Vad var det första du köpte för egna pengar? bärbar kasettbandspelare 1966.
                     Fem på fredag hos: ElisaMatilda.

26 kommentarer:

Lillian "sognafaret" sa...

Det er litt sånn når man blir eldre, man er fornøyd med det en klarer og trives med det.

Hanneles bokparadis sa...

Lillian, vissa saker får man vara nöjd med, inte förändra allt.

femfemman sa...

Sommarjobb, det var något visst det. Så härligt med egna pengar.
Försökte börja på en ny bok igår, Många små eldar. En bok som jag inte fann något fängslande i. Trots att den fått flera utmärkelser. Så är det ibland.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, som tur så finns det böcker för alla smaker och tillfällen.

Geddfish ♥ sa...

Bokmässa, ja. Där har nog jag också sett några kändisar.
För min del är jag så nöjd över att kunna ladda ner böcker, finns ju en himla massa att testa på.
Trevlig fredag!

wiolettan sa...

Bokmässan detta år är inte som andra år. Jag saknar det.
Men, det kommer bättre tider.
Kändisar har jag också sett, under årens lopp. Jan Guillov, till exempel, har jag träffat då han signerade böcker.

Hanneles bokparadis sa...

Geddfish ♥ laddade böcker tar ju inte plats, jag lånar mycket riktiga pappersböcker på biblioteket, ska dit och hämta fyra i dag.

Wiolettan, ingenting är som vanligt, det kommer att bli annorlunda sedan, mindre kramar?

Ama de casa sa...

Mitt första jobb var som ballongblåsare på Domus i Skellefteå. Vi blåste upp ballongerna med en "bak-och-fram"-vänd dammsugare. Lönen var (om jag inte minns fel) fem kronor i timmen, och den utbetalades i presentcheckar på Domus. Smart av dom va? :-D

Mrs Calloway sa...

Morgonstjärnan ligger här också. kassettbandspelare ville en ju ha, förstås

Znogge sa...

Mitt första jobb var sommarjobb på Konsum och det blev flera somrar där. Kassettbandspelare var bland det första som jag också köpte! Det ville man ha :D

Trevlig fredag!

Kina sa...

Att sjunga för barn är härligt, vilket man kan sjunga eller ej. För barnen tycker att man kan!

Hanneles bokparadis sa...

Ama, låter som att tufft jobb... lite lurade de kanske??

Mrs Calloway, det var ju ganska häftigt att ha Beatles på hög volym på gatorna, jag var nog den första i Åbo 1966

Znogge, jag hann byta både sommarjobb och land 🇫🇮 🇸🇪

Kina, barnbarnen nöjda och trygga när jag sjunger ❤️

Robert W sa...

Min mormor sjöng för mig när jag var liten. "Tryggarekan" och "Katten som skulle springa efter sin svans". Och jag sa "Syng mommo, syng!"

Ingrid sa...

Pappa hade järnhandel, men det var aldrig aktuellt att jag eller mina systrar skulle jobba där. Lite konstigt faktiskt när jag tänker efter!
Ha en skön helg!

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, och du minns det fortfarande!

Ingrid, jag hjälpte min far reparera transistorradio, strykjärn, brödrost, lampor och annat som reparerades på den tiden!

Bokdamen sa...

Barn är många gånger fina! Jag jsjunger hellre än bra ;)

Klimakteriehäxan sa...

Skönt att du har talanger som räcker till och håller dig nöjd! Klart bättre än att önska något som definitivt är ouppnåeligt.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, jag blir glad av att våga sjunga :)

Klimakteriehäxan, dans är rolig motion 💃🕺🏼

Susjos sa...

Tänk vad man älskade sin kassettbandspelare! Musik blir man verkligen glad av, sjunga är kul, även om det blir mest i duschen, haha!
Trevlig helg!

BP sa...

Som alltid hos dig - korta och koncisa svar. Så kul att jobba i en elaffär. Gissar att du lärde dig massor som kom väl tillpass senare i ditt liv.

Hanneles bokparadis sa...

Susjos, visst blir man glad av musik 🎼

BP, min pappa lärde mig mycket praktiska saker som jag har haft mycket nytta av, laga olika elgrejer. Nu får sonen hjälpa mig, eller så köper man nytt...

Joelinda sa...

Vilken kul enkät! Den måste jag ju hoppa på! Kassettbandspelare var en verkligt fin grej.

Susie på Stjärnarve... sa...

Du har så rätt i att man får lära sig att lyssna - vilket är bra - om man har en musikälskare i familjen!
Jag uttryckte mig nog lite fel när jag skrev att jag inte gillade att jobba på apotek - jag älskade det faktiskt. Men...det var några överhögheter som jag hade svårt för. Ägaren (det var privatägt på den tiden) var aldrig där, så honom hade jag inga problem med men sen var det några chefer som var otroligt konstiga.
Vi var väl runt 30 kvinnor och så 2-3 gubbar, vilket kanske förklarar lite. Kom det en ny elev direkt från skolan som var av manligt kön så blev det hej och du direkt, däremot så var det ni och fru eller fröken till dom som jobbat där i 30 år!? Det var hemskt.....
KRAM/Susie

Hanneles bokparadis sa...

Susie, musik kan man njuta av på många sätt, och det finns musik för alla smaker och tillfällen. Titlar har vi ju inte längre, ha en bra dag

Orsakullan som blev mamma vid 20 – Dalaliv, finporslin & pudelliv! sa...

Låter som väldigt roliga och givande första jobb :)

Hanneles bokparadis sa...

Orsakullan, jag lärde mig en hel del nyttigt :)