Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

21 november 2021

I bergen finns inga herrar : om Kaukasien och dess folk

    - Sätt er, sätt er och ät! säger han och puffar mig fram till bordet som dignar av läckerheter.
     Sergalis fru Fatima Kazanova bjuder på stekt kyckling, vetegröt och färsk, lätt saltad och mycket smaklig gurka. Vetegröten påminner om den så kallade mamaliga som man får exempelvis i Abchazien, förutom att den är gjord på vete- istället för majsmjöl. På många ställen i Kaukasien spelar den här gröten samma roll på middagsbordet som potatisen i Finland.
    Jag har knappt hunnit tömma tallriken innan Fatima lägger på en ny jätteportion som får mig att känna mig förtvivlad. Jag vet att hon gör det bara för att visa sin generositet, men jag kommer aldrig att orka äta upp allt.
     - Så gott! pustar jag fram mellan tuggorna.
     - Vilken mat som helst blir god när man äter en tillsammans med en gäst. Alla gäster är sända av Gud, säger Setgali.
    Han frågar om jag vill ha vin eller vodka. Det har han alltid hemma för att kunna bjuda sina gäster, trots att han själv inte dricker en droppe.
(sid 128)

I bergen finns inga herrar : om Kaukasien och dess folk
(2009) av Anna-Lena Laurén, som är en finlandssvensk journalist, författare och Dagens Nyheters korrespondent i Moskva. I den här boken rör hon sig från norra Kaukasien, som tillhör Ryssland, till Georgien. Hon träffar människor i deras hem, lyssnar och analyserar. Boken skildrar den helhet som man måste greppa för att förstå kriget i Georgien, ett krig som väckte starka reaktioner i västvärlden. Det är en bok för den som vill se de djupare sammanhangen bakom konflikten. 

Det här är också en bok om människor, om de olika folkgrupperna och deras kamp för sin identitet, kamp mot assimileringen, kamp för att överleva i en tillvaro där man historiskt alltid har varit klämd mellan stormakter. Det är en historia om små folk med stolt historia, om styrka och mod, liv och död. Det är en bok om de kaukasiska folkens frihetslängtan. Kaukasien är inte bara krig. Det är en av världens vackraste regioner, med en unik mångfald språk och kulturer, stolta folk, urgamla traditioner och en vägran att böja sig inför auktoriteter. Rundradions korrespondent Anna-Lena Laurén tillhör de få västerländska journalister som regelbundet rör sig i området och som grundligt har satt sig in i de konflikter som pyr i Syd-Ossetien, Abchazien, Ingusjien, Nord-Ossetien, Tjetjenien, Dagestan och Kabardino-Balkarie.      Flera smakbitar: HÄR.

20 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

det finns flera duktiga kvinnliga utrikeskorrespondenter som är intressanta att läsa. måste läsa Sammetsdiktaturen också.
tack för smakebiten!

Monika sa...

Det är alltid den lilla människan som kommer i kläm. Tack för smakbiten!

Hanna / Rak i ryggen sa...

En bildande läsresa 🙂

femfemman sa...

Allmänbildning skadar absolut inte. Bara så svårt att ta tag i de där böckerna, tycker jag. Men det dags att utmana sig. Ha det gott!

FrökenChristina sa...

Det är väl alltid så att den lilla människan är den som utsätts mest. Eller de närmast golvet. Tack för smakebiten.

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, riktigt intressant resa i läsfåtöljen av en kunnig person.

Anna-Lena, jag har lånat boken på biblioteket... man kan också fjärrlåna, men det har jag inte behövt testa.

Znogge sa...

Tack för en mycket intressant smakbit. En författare som är väl insatt förstår jag.

Ama de casa sa...

Boken verkar skildra många olika livsöden.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, Anna-Lena Laurén är en duktig korrespondent som är på plats i Moskva och vet vad hon skriver om.

Ama, en intressant resa runt bland olika människor.

Robert W sa...

Det låter som en riktigt intressant bok! Tack för smakbiten!

Sara Pepparkaka sa...

Jag ska åtminstone läsa Sammetsdiktaturen, tänker jag, men varför inte den här också.

Bokdamen sa...

Inte läst men kanske någon gång. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, Anna-Lena Laurén är duktig skribent.

Sara, vill läsa mer av henne.

Bokdamen, hoppas jag väckte nyfikenheten.

Bokdivisionen sa...

Jag har inte läst Laurén men hon verkar riktigt bra på det hon gör.

Klimakteriehäxan sa...

Laurén är en begåvad skribent, kunnig.

Paula Merio sa...

Det här är ju mycket mer exotiska platser än boken om Ryssland som jag nyss läste av henne. Hon har nog ett väldigt intressant liv. När jag var barn fanns inte utrikeskorr i min värld, det hade varit en intressant yrkesbana.
Tack för smakbit

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten! Låter som en intressant bok.

Lottens Bokblogg sa...

Låter som en intressant bok. Finns så många hörn av världen man borde lära sig mer om!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, jag läser ju inte Dagens Nyheter, men Laurén verkar vara mycket kunnig.

Åsa sa...

Anna-Lena Laurén har jag nu läst några böcker av. Vill gärna läsa fler. Så tack för tips och smakbit.