Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

01 maj 2022

Mordet : en sörmländsk herrgårdsroman av Pär Rådström

Mordet : en sörmländsk herrgårdsroman (1962) av Pär Rådström, "en av de femtio bästa svenska romaner" skrev en herre på en litterär facebookgrupp, då blir jag ju nyfiken. Rådströms sista roman, han dog ung.
Doktorns son återvänder till sitt barndomshem, en hemkomst till ett tomt ärvt hus, efter att i många år ha flackat över kontinenter och försörjt sig som trollkarl. I det stora, skuggfyllda huset som viskar om förintelse har han en dramatisk uppgörelse med det förflutna och dess människor, som driver honom till nytt uppbrott. Lämna allt det gamla.
Tant Elsa finner hans kostym opassande på landet och skickar honom till den lokale herrekiperaren, där utspelar sig en maktkamp om val av ny kostym.

   "Elsa hette hon ja. Tant Elsa. Med äppelbakelser. Hon som fick pappa att stänga in sig. - Ditt umgänge med Elsa Björnskog har gjort att jag läst igenom hela Nordisk familjebok från pärm till pärm, brukade far säga till mamma. När hon kom satt han instängd i sitt arbetsrum och arbetade som det hette. Han tordes inte ens gå ut i biblioteket utan satt inne hos sig timme efter timme medan tant Elsa och mamma satt i hallen framför brasan och tant Elsa pratade." (sid 29) Flera smakbitar: HÄR.

16 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

har inte läst något av Pär Rådström. det skulle en kanske göra? tack för smakebiten!

Cinnamon sa...

Kände inte till boken. Tack för smakbiten!

Monika sa...

Känns ju lite märkligt att aldrig ens ha hört talas om en författare som har skrivit en av Sveriges 50 bästa romaner. Eller så minns jag det bara inte 🙂

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, ny bekantskap, jag rekommenderar.

Cinnamon, visst är det bra att få "nya" tips i Smakebit!

Monika, omöjligt att ha kolla på alla 🙂

Robert W sa...

Man kan ju undra vad tant Elsa är för en hiskelig person som får berättarens pappa att stänga in sig varje gång hon är på besök. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, Pär Rådströms bok är riktigt bra.

Mia Eggimann sa...

Helt obekant författare för mig. Äppelbakelser lät gott

Lottens Bokblogg sa...

Helt okänd författare. Man brukar ju känna till de som räknas till de bästa.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, visst blir man lite sugen på äppeöbakelser 🙂

Lotten, författarnamnet bekant, men inte läst tidigare.

Paula Merio sa...

Jag känner inte alls till denna författare. Men jag tycker det är skoj att botanisera bland äldre böcker, kanske blev detta en fullpoängare?Tack för smakbit

Sara Pepparkaka sa...

Tack för smakbiten , den boken har jag inte hört talas om förr.

Hanneles bokparadis sa...

Paula, jag tyckte om boken.

Sara, världen är full av okända författare.

Åsa sa...

Tack för smakbiten. Kände inte alls till författaren, var tvungen att kolla upp.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, fick tips på facebook.

Christina Karlsson sa...

Låter frestande. Undrar ju vilken kostym det blir.
Ha en fin vecka!
Christina

Hanneles bokparadis sa...

Christina Karlsson, den kostym som tant Elsa tyckte passar.
Tack detsamma!