Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

31 maj 2022

Å, Ä, Ö i titel - tisdagstrio

Å alla kära systrar! av Ebba Witt-Brattström, en intressant tidsperiod, rolig läsning, personlig, kul bildmaterial.
 Jag minns alla mina älskare och hur de brukade ta på mig av Kerstin Thorvall.

Äventyrens ö av Enid Blyton.
 
Å, Ä, Ö (minst en av bokstäverna någonstans i varje titel) - temat
tisdagstrio hos: Ugglan.

22 kommentarer:

Znogge sa...

Det var en blandad trio det!
Så fina omslagen är på äldre barn- och ungdomsböcker.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, de äldre omslag är nästan som konstverk!

Mösstanten sa...

Både äventyrens ö och Kerstin Thorvall bok har jag läst. Och Å alla kära systrar blir jag nyfiken på. Kul trio.

Maria sa...

Boken av Thorvall är fantastisk! Är nyfiken på Alla kära systrar!

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, och kul tema igen, gillar dessa författare.

Maria, Ebba Witt-Brattströms bok är fantastik kvinnohistoria.

Monika sa...

Författarna känner jag till, men det är bara av Enid Blyton jag har läst något.

Robert W sa...

Äventyrens ö har jag naturligtvis läst :)

C.R.M. Nilsson sa...

Thorvalls bok skulle jag vilja läsa.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, många har läst Blyton.

Robert W, minns du något 🙂

C.R.M. Nilsson, Kerstin Thorvall har skrivit många bra böcker, hon har fått lyft senare år.

Vargnatt sa...

Fin trio :)

Ama de casa sa...

Snyggt trissat igen och med den sista titeln fick du ju in en dubbelträff :-)

Hanneles bokparadis sa...

Vargnatt, tack 🙂

Ama, funderare allvarligt på att bara ha med öar

Mrs Calloway sa...

Å alla kära systrar har jag läst. Thorvalls bok tror jag att jag läst och förmodligen Blyton också

Lena sa...

Äventyrens Ö har jag så klart läst för evigheter sedan. Tack för övriga tips.

Mia Eggimann sa...

Jag har inte läst en enda.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, känner igen det mesta i Ebba Witt-Brattströms bok.

Lena, Äventyrens ö har jag läst ganska nyligen

Mia, dessa författare har skrivit ganska mycket.

Amanda Kanterfors sa...

Intressanta boktips! Har inte läst någon av dessa men har sett "jag minns alla mina älskare och hur de brukade ta op mig" men inte läst den :)

Hanneles bokparadis sa...

Amanda, Kerstin Thorvall har skrivit många bra böcker, även för ungdomar.

Ugglanoboken sa...

Kerstin Thorvall skulle jag vilja läsa mer av!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, jag har också några Kerstin Thorvall som väntar.

Åsa sa...

Fin gammal bok där på slutet, skulle vara roligt att läsa någon sådan igen! Helst i originalskick förstås. :)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, jag har gjort fina fynd på loppis.