Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

19 maj 2022

Stål av Silvia Avallone - hett #62


Stål (2012) av Silvia Avallone är en gripande skildring av två unga flickors vänskap och hur de tillsammans möter omgivningens krav och förväntningar. Samtidigt ger romanen en storslagen nutidsbild av livet på Italiens baksida. De bästa vännerna Anna och Francesca växer upp i ett nedslitet bostadskomplex i den toskanska kuststaden Piombino. I horisonten skymtar Elba, men på Via Stalingrado är det kring stålverket livet rör sig. Flickorna är 13 år, på väg att ta steget in i vuxenvärlden och är heta föremål för männens och pojkarnas blickar. De är prinsessor i ett fallfärdigt kungadöme och drömmer om ett liv tillsammans långt borta från föräldrarna och stålverket. Anna har stora planer för sitt liv, hon ska läsa vidare och bli domare eller politiker. Francesca drömmer om att bli velina, att jobba på tv eller bli modell.

   "Visst hade hon tyst lovat: Inget har hänt och vi pratar inte mer om det. Men... Men nu på sitt rum, i hemlighet, kunde hon göra det - leta fram, återuppleva och benämna detta inget. I alla fall här inom sig. För detta inget hade hänt. Och Anna hade blivit arg efteråt och till och med knuffat till henne. Men innan... Francesca spärrade upp ögonen och lät det som hänt projiceras i taket, om och om igen.
    En tallrik eller ett glas krossades. Hennes pappa började skrika.
    Hon var inte den som kämpade. Ville inte erövra världen som Anna. Hon var inte Anna. Hon liknade inte tjejerna i kvarteret, eller tjejer överhuvudtaget.
" (sid 131)

Veckans inlägg i Monikas Hett i hyllan där man bekänner sina hyllvärmare.

10 kommentarer:

Monika sa...

Oj, har du denna som hyllvärmare 😲 Den har jag ju läst och jag tyckte den var riktigt bra.

Mösstanten sa...

Stål tyckte jag var bra. Väl värd att läsas.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, jag har typ 999 olästa böcker som hyllvärmare 🙂

Mösstanten, lätt hänt att böcker blir olästa, nya dyker upp hela tiden.

Znogge sa...

Det låter som en väldigt intressant bok som förtjänar ett bättre öde än att vara hyllvärmare.

Ama de casa sa...

Då får du ta dig an denna hyllvärmare nu då, och sen gå lös på resterande 998 :-D

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, många böcker som förtjänar att bli uppmärksammade.

Ama, har räknat ut att jag behöver typ 20 år på mig 🙂

Klimakteriehäxan sa...

Började läsa men kom av mig. Hade strax innan läst Ferrante och tyckte det blev alltför likartat. Kanske läge att ge den en ny chans, det har ju gått en tid nu.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, barndom i Italien, kanske vissa likheter, men Ferrante började ännu tidigare, fattigare kvarter också.

Lottens bokblogg sa...

En av de få italienska jag läst. Annorlunda, men jag gillade den.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, Avallone skriver lite annorlunda böcker.