Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

23 oktober 2022

Dödsdansen av Maria Grund

Dödsdansen (2022) av Maria Grund som är bosatt i på Gotland. Denna är den andra boken i serien om poliserna Sanna Berling och Eir Pedersen.
Det är sensommar på den ensliga ön utanför Sveriges ostkust när en ung man upptäcks irra omkring, naken och förvirrad i en otillgänglig skog. Sanna Berling kallas till platsen. Hon har precis återvänt till sitt arbete, nu som närpolis i en liten by, och vill aldrig mer arbeta med våldsbrott. Men när mannen visar sig vara svårt skadad och avlider på plats dras hon motvilligt in i ett nytt mordfall.

Utredningen hinner knappt börja innan nya mörka hemligheter stiger upp mot ytan. Bakom den lilla ortens fasad av lugn finns rädsla och misstro. Unga killar sparkar och slår varandra. Skogen är full av ögon och skuggor. Och ett gäng tonårsflickor tycks på ett märkligt sätt hålla den lilla byn i sitt grepp. Sanna sveps in i mordutredningen tillsammans med sin kollega Eir Pedersen. Samtidigt hemsöks hon av dramatiska minnen från tre år tidigare, då en tonåring begick en serie våldsamma mord och sedan försvann spårlöst. Modernista.

    Hennes blick söker sig bort och det är som om hon får syn på något där ute.
    "Livet gjorde mig stark när jag växte upp", fortsätter hon. "Ungar i dag är bortskämda. Behöver avgudas, älskas och respekteras. De hetsas för att synas. Mia Askar törstade efter kärlek och knullade runt, men var sedan inte villig att stå sitt kast. Gör det henne till ett offer då? Eller var hon bara en hora?"
    Reportern försökte avbryta, det blir en kamp där rösterna slåss mot varandra.
    Mobilen ringer.
(sid 106)  Flera smakbitar: HÄR.

Dödssynden
(2020) av Maria Grund var hennes debut som börjar med att en fjortonårig flicka hittas död i ett vattenfyllt kalkbrott. Boken vann Svenska Deckarakademins pris för Årets bästa debut.

15 kommentarer:

Robert W sa...

Den boken finns på läslistan. Tack för smakbiten!

Mrs Calloway sa...

låter som en gruvlig historia. tack för smakebiten!

Christina Karlsson sa...

Låter intressant!
Tackar för dagens boktips.
Allt gott!
Christina

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, Maria Grund har fått många priser och blivit översatt till ett dussin länder.

Christina, lite kul med en författare från Gotland.

Znogge sa...

Tack för smakbiten! Den måst läsas :D

Lottens bokblogg sa...

Den här boken kom som en överraskning men jag har inte hunnit läsa den än. Var inte så förtjust i den första.
(när man klickar på din sida kommer det efter ett tag upp en konstig sida med en figur som ser ut som en robot)

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, i min stationära inget, men i min iPad kan det poppa upp nån reklam ibland

Anna i Portugal sa...

Låter lite för läskig för mig :)

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, deckare är läskiga ibland 🙂

Cinnamon sa...

Det låter som en intressant bok! Ska kolla upp den.

Åsa sa...

Tack för smakbiten. Ännu en okänd bok för mig.

Sara Pepparkaka sa...

Jag har funderar på om Maria Grund är en författare för mig. Jag har inte bestämt mig än, men bra i alla fall att få en smakbit!

Bokdamen sa...

Den låter läskig, tack för smakbiten!

Paula sa...

Det är nästan så jag håller med om uttalandet om ungar! I alla fall om man spetsar till det lite...
Tack för smakbit, läser inte krim men just nu saknar jag en bra deckarserie på tv. Den blå linjen är ju bra men ingen deckare.

Hanneles bokparadis sa...

Paula, det var kanske länge seda du läste deckare… nya deckare är mer nutida samhällsbeskrivningar.