Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

04 januari 2023

planer för 2023 - kulturfråga

Gillar bra filmer och bra böcker, svtPlay visar väldigt mycket bra filmer, ska ha ögonen öppna. Vi var på bio och såg Avatar på årets första dag och njöt av alla vackra scener och budskapet om att vi ska kunna leva tillsammans fast vi är olika 💕  Teaterbesök med dottern. Kanske fortsätter jag med några av de äldsta Nobelpristagare som knappt finns på biblioteket, får sitta på universalitets Läsesal. Och läsa fler klassiker som finns i bokhyllan, låna nytt på biblioteket. Något barnsligt med barnbarn.

Vad har du för planer för kulturåret 2023? undrar: enligt O i veckans Kulturfråga.

16 kommentarer:

Znogge sa...

Jag kommer att fortsätta att läsa mycket, dels för egen del, dels för barnbarnen. I dag besökte vi museet med barnbarnen :D

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, det finns så mycket roligt på museer för de små.

femfemman sa...

Blir så förbaskad att man tagit bort fria entren på museer. De ska vara tillgängliga för alla. ser fram emot nya teatrar och usikaler. Och end el läsande, förstås. Lättsmält sådant!

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, barn går ju gratis, vet inte säkert men förr kostade årskort för vuxna 40kr

Mrs Calloway sa...

ett årskort på Nationalmuseum kostar 400. t. ex.

trevligt att blanda läsningen; gammalt,nytt och barn. vet att det finns bra filmer på TV, men det blir mest serier jag ser.
det blir kanske bättre under 2023

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, såna priser är det inte i Göteborg, 110kr årskort till Konstmuseet, samma kort gäller två till museer.

Anna i Portugal sa...

Det var ett bra budskap som Avatar bjuder på. Längesen jag var på teater och länge till lär det dröja, då jag inte tror jag skulle ha något utbyte av det här i Portugal. Inte än i af.

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, gick på teater i Berlin med dottern, en del dagsaktuell politik, satir, förstod inte särskilt mycket 🙄

Veiken sa...

Avatar är en film som jag gärna vill se. Jag kommer att läsa en del och uppleva lite främmande kulturer, vilket jag ser fram emot och hoppas blir av!

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, låter som bra framtidsutsikter!

Bokdivisionen sa...

Jag är jättedålig på både film och bio. Känner mig oftast för rastlös för att bänka mig framför en film medan en (mycket längre) tv-serie inte alls känns lika jobbigt. Joker var den senaste film jag såg på bio men den var riktigt bra!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdivisionen, jag har alltid gillat film 📽

Freedomtravel sa...

Avatar vill jag också se! Sedan hoppas jag hinna läsa lite böcker när vi ska på långresa till Asien! :)

Hanneles bokparadis sa...

Helena, jag läser sällan på resor...

enligt O sa...

Det låter mysigt att sitta på universitetet och läsa.

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, toppen att universitetet har så stort utbud.