Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

04 januari 2023

Brändö i mitt hjärta av Nicko Smith

Söker musiken
innan den omformades
och blev begränsad
av mänskliga händer

Dies Irae
inuti nattregnet

Ave Maria i soluppgången
Brändö i mitt hjärta av Nicko Smith kom i brevlådan precis årets sista dag från Vasa i Finland där författaren bor. En kärleksförklaring till Brändö. En promenad i Brändö som blivit författarens nya hem. Där har mycket förändrats under åren, stängda lokaler och affärer, minnen, men ändå kärt. Det enkla vardagliga i dikten blir vackert i lugn personlig meditation, bilder som skapas i tankar. Korta personliga prosafragment som lever, skapar bilder.

Nu skalar jag potatis
vattnet kokar

Skönheten i det enkla

Orden får nya betydelser vid omläsning. Blandat allvar och stillsam humor. En vackert illustrerad ljus diktsamling som handlar om att hitta hem både geografiskt och i sina inre landskap. En diktsamling som även kastar sitt ljus över finlandssvenska poeter som inspirerat författarens diktande genom åren (Tomas Mikael Bäck, Gunnar Björling, Diana Bredenberg och Elmer Diktonius).

En fridlyst stillhet
bortom vår sönderstressade värld

Vackra böcker
och femstjärniga bibliotekarier

Brändöbiblioteket


Nickos texter gör mig glad, tack för att jag får läsa. Jag plockar gärna fram även hans tidigare böcker i bokhyllan. Nicko Smith är en riktig ordkonstnär, läst tidigare av honom:

Järnjungfrupoesi (2022) av Nicko Smith: HÄR.
Rollatorgnissel under den järnblå solen: HÄR.
Bipolära skeppsbrott i Österbotten: HÄR.
Stretchar mot stjärnorna! HÄR.
Nickos blogg: HÄR.

7 kommentarer:

znogge sa...

Tilltalande utdrag. En bok att återkomma till helt klart.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, gillar verkligen Nicko Smiths texter.

Klimakteriehäxan sa...

"vackra böcker och femstjärniga bibliotekarier" var ju en vacker hyllning till bibblan.

Äventyret framtiden sa...

Jag förmodar att Brändö är i Helsingfors eller kanske i Vasa, för Brändö på Åland lär det inte vara.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, vackrare kan det knappast bli 📚

Karin, jag skrev att författaren bor i Vasa 🇫🇮

Nicko Smith sa...

Det är Brändö i Vasa som boken handlar om. Finns ju även Brändö på Åland och i Helsingfors, men inga dikter därifrån denna gång.

Nickopoeten

Hanneles bokparadis sa...

Nicko Smith, och där har jag inte varit… men platsen känns bekant 💜