Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

20 januari 2023

Var rädd om maten - fem en fredag

Var rädd om maten med 50 fina recept som kan lagas om till 50 nya maträtter dagen efter. En bok som känns mer aktuell än någonsin. Genom boken vill Lantmännen uppmuntra alla till att ta vara på sina matrester och göra smartare inköp. Lämpligt dessa tider, tryck på: länken.

1 Vem skrev du senast ett brev till? kärleks-sms till maken 💕
2 När skrev du senast under ett kontrakt? i höstas när vi skaffade fiber till huset.
3 Har du någonsin skrivit dagbok? hela livet sporadiskt, mest när barnen växte upp. Dottern fick läsa om min graviditet, när hon väntade barn.
4 Har du en läslig handstil? ja, men skriver sällan något för hand.
5 Vad brukar du oftast skriva på din inköpslista? minnesträning, har min inköpslista i huvudet; vispgrädde till kaffet får inte ta slut ☕️🍶

Skrivna ord Fem en fredag hos: ElisaMatilda.

29 kommentarer:

femfemman sa...

Oj! Inte illa att få något gratis i dessa dagar. Tack för tips. God fredag!

Mösstanten sa...

Bra initiativ. Här slängs inte överbliven mat. Om den inte kan lagas till på annat sätt hamnar resten på en omelett eller byggs ut till en soppa,

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, finns många bra tips.

Mösstanten, vi äter upp all mat, omelett och soppa fungerar alltid.

Znogge sa...

Det är onekligen en viktig bok som ligger i tiden. Vi var matsmarta även förr men sedan jag slutade arbeta så har vi verkligen stenkoll på allt. Det känns bra med tanke på livsmedelspriserna.
I förrgår åt jag en chokladboll som gick ut i slutet av december. Den smakade alldeles utmärkt så smaka innan något kastas är det som gäller.

Anna i Portugal sa...

Vilken bra bok! Jag har inte slängt några matrester på flera år, men är helt övertygad om att det finns många som skulle behöva läsa den där..

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, slänger inget förrän jag smakat 🙂

Anna i Portugal, vi hamstrar inte sen barnen flyttat hemifrån, kan köpa bara EN banan.

Klimakteriehäxan sa...

Jag är visserligen redan superduktig på att använda rester, slänger nästan inget alls, men beställde den där boken ändå. Alltid lär man sig något nytt oh 55 spänn är om inte gratis så i a f ingen summa att grubbla över.
Måste ha varit spännande för din dotter att kunna jämföra sin graviditet med din.

it_is/Anette sa...

Att spara använda all mat man köpt hem, lagat eller köpa mat med kort datum - kommer nog bli mer o mer vanligt nu. Tyvärr skriver färre o färr för hand, men jag gillar få handskrivna brev :) Ha en fin helg

Ingrid sa...

Jag har inköpslistan i mobilen och det funkar bra, men visst har man mycket i huvudet också. Det finns en del som absolut inte får ta slut.
Ha en fin helg!

Kina sa...

Slänger ingenting utan att smaka/lukta först. Inköpslista skriver jag för att minnas men jag kommer också hem med färre spontanköp då. Skulle vilja ha många fler brev, och tycker det är extra härligt om dom är skrivna för hand.

Mrs Calloway sa...

jag försöker ta vara på rester. särskilt de som det inte växer grönt på. jag räknade bort sms för det skriver jag oavbrutet. jag skriver väldigt mycket för hand. måste skriva inköpslistor till maken som tack och lov sköter den mesta upphandlingen

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, slutat att skriva inköpslistor åt maken 💕

Hannas krypin sa...

Läste om en tjej som slängde all mat som fanns i kylskåpet när hon skulle handla. Då har det gått lite väl långt tycker jag. Jag försöker att inte gå på bästföredatum utan att använda mina andra sinnen istället.

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, låter jättekorkat, ingen bra miljögärning heller 🥺

Violen sa...

Gott med vispgrädde i kaffet! Jag kastar inte mat i första taget. Tack för ditt boktips!
Ha en skön helg!

BP sa...

Det där med att äta rester och att ge ut receptböcker verkar vara inne just nu. Jamie Oliver har ett eget program om "matrester" efter jul på olika kanaler och Instagram.
Har också slutat med inköpslistor. Minns konstigt nog allt i huvudet sedan något år tillbaka- Verkligen märkligt;-)

PS. Tar också grädde istället för mjölk i min Nespresso. Dekadent - absolut, men ack så gott:-) DS.

Robert W sa...

Vad fint att låta dottern läsa dina tankar om din graviditet när hon själv väntade barn.

Hanneles bokparadis sa...

BP, lite lyx får man unna sig 🙂

Robert W, kanske inte så vanligt att få läsa om sin egen graviditet i mammas mage.

Paula sa...

Jag vill nog påstå att jag alltid levt så att jag använt rester till något nytt nästa dag. Det är så jag uppfostrades, man kastade inte mat.
Men många behöver tänka om!
Min granne springer och handlar grädde vareviga dag, kan inte begripa varför hon inteköper lite mer på en gång...men det är ju faktiskt inte min sak att kritisera...
Utan inköpslista skulle jag få gå till affären många gånger. Däremot tränar jag minnet genom att varje gång jag ser några grannar eller bybor ute och spatserar upprepa deras namn som ett mantra i mitt huvud.

Susie på Stjärnarve... sa...

Vi har nog tidigare slängt för mycket mat i onödan, men numera har vi bättrat oss.
KRAM-Susie

Hanneles bokparadis sa...

Paula, att handla varje dag kanske är ett sätt att träffa människor.

Susie, aldrig för sent att bättra sig, kram

Linnea/Bokblomma sa...

Kul att du skriver dagbok! Det har jag också gjort i perioder. Väldigt intressant att gå tillbaka till graviditeten - man glömmer så fort hur det var...

Lottens bokblogg sa...

Inköpslista i huvudet funkar inte för mig. Vi har inköpslistan i OneNote så har vi båda tillgång till den när vi handlar.

Hanneles bokparadis sa...

Linnea, graviditeter minns jag, men förlossningar får jag fråga maken 💕

Lotten, om jag glömmer något så får vi vara utan.

Guldkryckan sa...

Är ju viktigt att inte slösa på resurserna både ur miljösynpunkt och ekonomiskt, vi försöker verkligen att inte slänga i onödan men det händer ibland trots det.

Recept av det slaget är ju inte fel alls.

Ha en fin kväll. :)

Susjos sa...

Nej, här slängs ingen mat ..tror jag lärt mig av min mamma som aldrig slängde något heller!

Mysigt med kärleks-sms till maken, jag får bättre mig där , tack för tipset!
Min inköpslista har jag också i huvudet, men visst ibland glömmer man saker!
Trevlig helg!

Hanneles bokparadis sa...

Susjos, behövs inte så mycket 💕 önskar detsamma!

www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

Så fint där att hon fick läsa om din graviditet.

Hanneles bokparadis sa...

SaraMadeleine, dottern tyckte om det 📚