Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

21 februari 2023

lila - tisdagstrio


Min fantastiska väninna av Elena Ferrante berättar om Lila och Elena som växer upp under efterkrigstiden i ett Neapel där fattigdom och våld starkt präglar både invånarna och staden. När de två unga flickorna möts är Lila den naturliga ledaren, våghalsig och hård, medan Elena är tillbakadragen, försiktig och tänkande. Italiensk kvinnohistoria under sex decennier på 1730 sidor.
poeten Emily Dickinson finns rikligt översatt till svenska.
De polyglotta älskarna av Lina Wolff vann Augustpriset 2016, boken har en elak satirisk ton. Ellinor söker män på nätet, hon är inte trevlig mot dem, utnyttjar och kränker männen.
 
Lila - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

23 kommentarer:

femfemman sa...

Den understa kan nog vara ok för denna tant. Läste en bok av omtalade italienska Elena för ett tag sedan. Passade inte mej ett dugg. Italienska är ett vackert språk. Där kan man säkert använda många ord. Men på svenska kändes det... för mej... alldeles för mångordigt...och segt.
Men jag vet att många gillar författaren.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, och den italienska kvinnohistorian tillhör en av mina favoriter.

Mösstanten sa...

Men oj! Lila i Ferrantes böcker, att jag inte tänkte på henne! De polyglotta älskarna tyckte jag mycket om och Emily Dickinsons dikter också, när jag väl börjat läsa dem på äldre dagar.

Monika sa...

Dessa har jag inte läst, inte ens Ferrante och jag är tveksam till att jag kommer att göra det. Får kanske se TV-serien i stället 🙂

Maria sa...

Min fantastiska väninna tycker jag om! De polyglotta älskarna hade jag svårt för - däremot gillar jag hennes "Djävulsgreppet". Tack för tips om Dickinson.
/Maria

Hanneles bokparadis sa...

Maria, köade på biblioteket på Ferrantes böcker 📚

Annette sa...

Intressanta tips! Jag har fortfarande inte läst Elena Ferrantes romansvit, men måste göra det. Spännande med en lång tidslinje, under många decennier, då karaktärerna hinner utvecklas.

Mia Eggimann sa...

Här var det inget jag läst tyvärr.

Anna i Portugal sa...

jag har länge velat börja på Elena Ferrantes böcker, men de finns inte som e-böcker, bara ljudböcker & i riktigt bokformat så klart. Kanske de kan bli aktuella till sommaren då jag kanske kan lyssna samtidigt som jag softar i poolen :)

Klimakteriehäxan sa...

Ferrantes Lila är jag bekant med. Wolffs lila bok har jag här utan att ha läst, är just nu mitt inne i hennes senaste "Djävulsgreppet".

Mrs Calloway sa...

har faktiskt lät alla dina tre. gillade Wolff

Robert W sa...

De polyglotta älskarna är jag nyfiken på, på grund av den märkliga titeln :)

Lena sa...

Ferrantes och Wolfs böcker har jag i bokhyllan, olästa.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, vad polyglotta betyder vet du väl 🙂

znogge sa...

Intressant och trevlig lila trio :D

znogge sa...

Förresten så var det intressant att se att jag inte är den enda som inte uppskattar Ferrantes böcker!

Lottens bokblogg sa...

Jag hade helt glömt karaktären Lila i Ferrantes böcker. Men jag var inte så förtjust i den enda delen jag läst.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, kanske inte så roligt i början; fattiga Italien 1950-talet...

Cinnamon sa...

De polyglotta älskarna har jag läst. Tack för tips om de andra.

Ugglanoboken sa...

Tänkte väl att nån skulle ha med Ferrante! Jag har fortfarade två böcker olästa i serien, men jag gillar det jag läst hittills.

Hanneles bokparadis sa...

Helena, jag tycker nästan Ferrante blir bättre mot slutet.

C.R.M. Nilsson sa...

Inte läst någon av dessa, men Emily Dickinson vill jag verkligen läsa en vacker dag. Jag har bara läst enstaka dikter.

Hanneles bokparadis sa...

C.R.M. Nilsson, Emily Dickinsons produktion är varierande och läsvärd