Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

13 april 2023

Träning för latmaskar - helgfråga

Gillar att läsa böcker om träning. Träning för latmaskar : Kom i form - med minsta möjliga insats av Simon Sköld fick jag av sonen, boken är som gjord för mig. Jag har insett nödvändigheten av att röra på mig. Det har även Camilla Läckberg som är gift med författaren.


Allt vi inte ser : så påverkas du av det osynliga arbetet - hemma och på jobbet (2023) av Thor Rutgersson, Ida Östensson. Är du den ofrivilliga projektledaren hemma, eller den som alltid fixar fika på jobbet? Eller är du glidaren som slipper plocka undan och hålla koll på födelsedagar? En bok om det obetalda och osynliga arbetet som utförs varje dag, både i hemmet och på jobbet, och som påverkar oss mer än vi tror. Det är en bok om hur vi får syn på och bryter mönster och beteenden som skaver för att tillsammans bygga en mer jämställd och schysst vardag. Det handlar om allt från ekonomi, hem och barn till socialt ansvar och känsloarbete. Med enkla tips, ögonöppnande tester, smarta lifehacks och vardagsnära exempel visar Östensson och Rutgersson hur det kan göra stor skillnad att uppmärksamma allt vi inte ser. Tillsammans har de tidigare skrivit boken Allt vi inte pratar om.

"Två saker som jag dock brukar göra, som hör till den sociala delen, är att fråga alla om de vill med på lunch eller om de vill äta tillsammans. Och när vi fikar försöker jag se till att alla känner sig inkluderade i samtalet.
     Från våra enkäter vet vi att kvinnor på olika arbetsplatser ofta också förbereder inför möten och besök. De skriver in möten och annan planering i den gemensamma kalendern, tar anteckningar och fixar inför resor och konferenser. På större arbetsplatser kan den här typen av uppgifter ingå i en tjänst, men på mindre arbetsplatser blir de ofta osynliga.
" (sid 151)

Vad tycker du om självhjälpsböcker? Veckans helgfråga hos: Mia.

8 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Träning för latmaskar??? tja, kanske ...

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, många bra tips av en duktig PT.

femfemman sa...

Gillar båda... absolut värda att äga!Tack för tips

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, den ena har jag lånat på biblioteket.

Mösstanten sa...

Allt vi inte ser - Men så bra att det har kommit en sådan bok. Det går mycket tid och kraft till sådant. Kan ge en hel del tillfredsställelse också förstås.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, verkligen en läsvärd bok, tänkvärt.

Mia Eggimann sa...

Jag tränar mest sjukgymnastik, kul böcker.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, ibland behöver man hjälp av sjukgymnast