Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

12 april 2023

katter - kulturfråga

kattmänniska, får passa sonens katt när de inte hemma (se headern)
Byråkatterna (The Bureaucats 1986) av Richard Adams

Katten och djävulen (The cat and the devil) av James Joyce

De knepiga katternas bok (Old Possum's Book of Practical Cats) av T.S. Eliot

Rufus: berättelsen om en okuvlig katt 
(Particularly Cats and Rufus the Survivor),
Om katter (On Cats) av Doris Lessing


Vilka kulturella verk där djur är viktiga tycker du om? undrar: enligt O i veckans Kulturfråga.

13 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

jag gillar nog både hundar och katter, men om jag skulle ha något husdjur skulle det vara en hund

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, är nog för morgontrött för hund... och klarar att promenera ensam 🙂

Äventyret framtiden sa...

Katt står högst på min favoritdjurlista. Tänkte spontant på en bok, sagobok, som heter Stormkatten men minns inte författarens namn. Engelsk men ...

Znogge sa...

Själv föredrar jag numera absolut hund. När det gäller böcker om djur så tycker jag att böckerna om Pelle Svanslös är intressanta ur många aspekter. Djupare innehåll än vad man tror.

femfemman sa...

Pelle Svanslös och hans kompisar ..eller vad de nu är..engagerar både barn och vuxna. Eller iaf mej! God kväll!

Hanneles bokparadis sa...

många bra barnböcker har väldigt bra innehåll som intresserar även vuxna.

Bokdivisionen sa...

Murakami har ofta katter med i sina böcker, det gillar jag!

Anna i Portugal sa...

Inte läst någon av de böckerna, men älskar din nya header-bild på kissemissen!

Hanneles bokparadis sa...

sonens fina katt vi får låna ibland

Robert W sa...

Jag känner inte igen en enda av dina böcker. Roligt med dessa tips.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, men författarna är ganska kända.

enligt O sa...

Kul med katt-tema! Lessings bok har jag tänkt läsa.

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, även om Lessings katt är inte helt tam så finns det igenkänningstecken.