Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

09 maj 2023

bäst under våren - tisdagstrio

En bok för Ingen
(2022) av Isabella Nilsson är nominerad till Nordiska rådets litteraturpris 2023. Boken låter tankarna löpa fritt och egensinnigt. I dialog med 275 rubriker i Friedrich Nietzsches berömda aforismsamling Den glada vetenskapen (1882).

Den stora blondinens sista sommar (2022) av Peter Sandström är nominerad till Nordiska rådets litteraturpris. En man i Åbo ska ta avsked av sin dotter, som är på väg till Holland för att studera.

Mitt namn är Oliva Denaro (2022) av Viola Ardone handlar om en ung kvinna som slåss för sin frihet i en tid då kvinnors frihet var strikt begränsad av traditioner, religion och fördomar. Året är 1960 och Oliva Denaro är sexton år. Hon bor i en liten siciliensk stad där hon ständigt hört sin mamma förmana och varna för allt som en flicka inte får göra; inte klä sig fel och annat. ”Det passar sej inte” säjer moder till allt. Hon gillar inte tanken på att bli kvinna, leva begränsat, hon vill välja sitt eget liv.


Bäst hittills under våren - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

20 kommentarer:

femfemman sa...

Låter som om det varit min mor som varit med i den boken."Det passar sig inte". "Vad ska folk säga". Den boken vill jag läsa och kolla vad det finns för likhet mellan Sicilien och Backgården.
Ha en god dag!

Cinnamon sa...

Tack för tipsen! Den stora blondinen har jag hört talas om.

Mösstanten sa...

Intressant trio av böcker som jag inte har läst så dem får jag titta närmare på.

Hanneles bokparadis sa...

tyckte om alla tre, läsvärda

Maria sa...

Tack för tre mycket intressanta tips! Skriver upp dem

Znogge sa...

En intressant trio men själv fastnade jag mest för den tredje boken så den ska jag hålla utkik efter.

Trevlig tisdag!

Mia Eggimann sa...

Olivia boken lät intressant.

Klimakteriehäxan sa...

En trio jag inte ens hört talas om! Intressant!

Anna i Portugal sa...

Mitt namn är Oliva Denaro skrev jag genast upp på listan! Tack för dagens boktips :)

Mrs Calloway sa...

Isabella Nilsson och Ardone åkte direkt in på läslistan.

Hanneles bokparadis sa...

tyckte mycket om Isabella Nilssons bok

Robert W sa...

Så kul att författaren till den tredje boken har kastat om bokstäverna i det egna namnet för att få ett namn på huvudpersonen. Viola Ardone blev Oliva Denaro.

C.R.M. Nilsson sa...

Spännande titlar som jag inte hade hört talas om.

Lena sa...

Tack för intressanta tips. Den tredje blev jag extra nyfiken på.

Bokdivisionen sa...

Tre för mig nya böcker. Blondinen intresserade mig mest!

Hanneles bokparadis sa...

ganska olika böcker men alla läsvärda.

Monika sa...

Bara okända böcker för mig.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, visst är det kul att få tips på okända böcker 🙂

Ugglanoboken sa...

Här var det tre böcker jag inte kände till! Alltid spännande att kolla upp böcker som nomineras och får priser, tycker jag. Ofta läsvärt!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, oftast bra böcker.