Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

30 maj 2023

den gode, den onde, den fule - tisdagstrio

Min pappa är snäll och min mamma är utlänning
av Emmy Abrahamson är hennes debutbok,  en smårolig bok om Alicja som bor i ett gammalt hus på Österlen med sina föräldrar. Hennes polska mamma är nyfiken, frågar massa och tvingar Alicjas kompisar äta soppa på kokta grönsaker - gott ändå.

Glöm mig av Alex Schulman handlar om det komplicerade förhållandet med hans mor; alkohol, försummelse, nyckfullhet. Att moderns far Sven Stolpe skickade sin dotter ensam runt till olika länder redan i tioårs ålder, bidrog till att hon inte mådde så bra som vuxen. Alla krav, kyla. Och försoning.

Fula gester från hela världen - hur du är och undviker att vara oförskämd av Romana Lefevre skulle jag ta närmare titt på innan en resa eller möte med olika nationaliteter.

Den gode, den onde, den fule (en bok på varje) - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

26 kommentarer:

Cinnamon sa...

De två första har jag läst och den tredje låter intresssant.

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, riktigt bra läsvärda tyckte jag.

Monika sa...

Den tredje boken där kan nog vara nyttig. Det är dumt att gester inte betyder samma sak överallt.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, även teckenspråk är olika i olika länder…

Mösstanten sa...

Tre spännande boktips på böcker som jag inte har läst men som skulle passa bra som sommarläsning. Jag måste kolla om jag har Schulmans bok i läslistan.

Sara Pepparkaka sa...

Det var en bra tolkning, jag kunde nog lära mig mer om fule gester!

Anna i Portugal sa...

Du fick ihop en bra blandning till utmaningen! Fula tecken låter spännande!

Mia Eggimann sa...

Vilka bra böcker du hittat, Glöm mig finns i hyllan.

Maria sa...

Vilken spännande trio! Jag skriver upp både Fula gester och Min pappa är snäll och min mamma är utlänning på min TBR. Jag tyckte mycket om Schulmans Glöm mig

Klimakteriehäxan sa...

Tyckte Schulmans var bra.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, kul att du ändrade dig 🙂

znogge sa...

Ibland blir vuxnas välvilja missriktad och fel. Min mamma åkte på språkresa till Bristol när hon var 16 år och längtade hem hela tiden. Min mormors tanke var att det skulle vara omväxling efter pappans död men icke.

Mrs Calloway sa...

har i varje fall läst Schulman. vem är den onde? Sven Stolpe?

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, inte alltid lätt att veta, bäst att försöka lyssna på barnen.

Mrs Calloway, den onda är mamman, men man får en förklaring i boken. Och en försoning i slutet.

Ylva sa...

Jag hörde Alex berätta i podden Alex och Sigge att det ska komma ut en bok med Olof Lagercrantz brev till Karin Stolpe så kommer vi att få veta hur mycket som är sant av det han skrivit i Bränn alla mina brev. Spännande!

Jag gillade Glöm mig! och Min pappa är snäll och min mamma är utlänning.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, ett barnbarn till Sven Stolpe säger att ha Inte var nåt monster…

wiolettan sa...


Dom två första låter som något i min smak.
Trevlig kväll.

Hanneles bokparadis sa...

Wiolettan, riktigt trevliga läsvärda böcker.

Lottens Bokblogg sa...

Glöm mig har jag funderat på att läsa, gillade Bränn alla mina brev

Ugglanoboken sa...

Jag gillar din tolkning av temat! Abrahamsons bok kan jag tänka mig att läsa!

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, gillar Alex Schulmans böcker.

Helena, Emmy Abrahamsons bok är tänkvärd och rolig.

Robert W sa...

Ja, det gäller nog att hålla reda på vad gester kan ha för olika betydelse.

Mikaela sa...

Vilken fin blogg du har

Hanneles bokparadis sa...

jag har inte aning vad olika gester betyder.

C.R.M. Nilsson sa...

Inte läst någon av dessa. Men den första har jag varit nyfiken på ett tag.

Hanneles bokparadis sa...

C.R.M. Nilsson, tyckte om alla tre.