Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

31 augusti 2023

skriva bok själv - helgfråga

här bloggar jag vid min stationära
Periodvis har jag funderat på att det skulle vara kul att skriva min familjehistoria. Min finska far som flydde från Sovjet som barn under kriget, en mor som blev faderlös och fick bo hos främlingar redan som femåring, mjölkade kossor, och hon rymde som fjortonåring till storstan...  En rejäl klassresa blev det, byta land, nytt språk och mycket annat. Skulle vara intressant för barnbarnen att få veta. Foton från min resa i Ryssland: HÄR.

Om du skulle skriva en bok. Vilken genre skulle du välja?

Veckans helgfråga hos: Mia.

14 kommentarer:

znogge sa...

Du kanske ska ge den där boken en chans för du har ju en en intressant historia att berätta. Själv har jag funderat lite hit och dit på olika skrivprojekt så vem vet...

femfemman sa...

Tycker absolut att du så ska göra.
När min mr hade gått bort, så skrev jag en bok om hennes liv. Skickade in manus till tre förlag, bl.a. de som ger ut böcker om demens. Fick nobben! Har någon utskrift kvar...
Har funderat på barnböcker, men det är jättesvårt... tror jag. Ha det gott!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, det är mycket jobb med att skriva, research...

Anna-Lena, intressant, men du har ju i alla fall bok som finns kvar för släktingar. Barnböcker är inte lätt.

Mrs Calloway sa...

det skulle du absolut göra. du har ju stoff. familjehistorier är så intressanta

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, och så finns en halvbror och annat…

Klimakteriehäxan sa...

Slå till vetja!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, du har ju egen erfarenhet av att skriva böcker 📚

Camilla sa...

Det låter som det skulle bli en intressant bok, för vilken familjehistoria var inte det.

Mia Eggimann sa...

Det hade nog varit väldigt intressant, bara att sätta igång.

Hanneles bokparadis sa...

om inte annat så för barnbarnen

Anna i Portugal sa...

Jag har varit på väg att skriva en roman tre gånger. Men till slut kände jag att jag inte har förmågan att skriva på det viset. Att bygga karaktärer och att göra en fängslande story. Hade kommit så långt till att karaktärerna var satta med egenskaper, historia etc. Samt en fiktiv plats som jag byggt upp på karta. Ja, jag hade kommit långt. Nu har jag slängt allt och känner inte alls att jag vill skriva en bok. En självupplevd story är nog enklare att skriva, men det är jag inte sugen på alls, har ju bloggen. Vad hindrar dig?

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, inte lätt, därför beundrar jag verkligen bra författare som kan beskriva och fånga.

Åsa sa...

Gör det, skriv! Allt sådant brukar uppskattas mycket. Din historia låter dessutom som något som kunde intressera många.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, research är svårt, nu är jag äldst, ingen kvar att fråga...