Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

30 augusti 2023

trädgård - kultur

i headern sitter jag i Sissinhurst, Vita Sackville-Wests trädgård.
Trädgård är ju mitt stora intresse, både i litteratur och i verkliga livet. Gör trädgårdsresor hellre än reser till solen. Har metervis olika sorters trädgårdsböcker hemma.
Bland blommor : en vandring i Himalaya
(2023) av Jamaica Kincaid är en blandning av reseskildring, essä och memoar.
Emily Dickinson's Gardening Life har underbara illustrationer.

Engelska trädgårdsikoner, vars trädgårdar jag besökt. Magiskt sitta i Vita Sackville-Wests trädgård och veta att Virginia Woolf promenerat där.

Vilka kulturella verk om någon slags odling gör dig sugen på att själv odla din trädgård (eller istället avskräcker dig helt)? undrar: Enligt O.

10 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Skulle gärna besöka flera engelska trädgårdar, du har ju varit i dem alla ...

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, besökt väldigt många fina engelska trädgårdar under tjugo år.

Mrs Calloway sa...

skulle gärna besöka trädgårdar överallt i världen. jag blev förvånad över alla trädgårdsböcker jag hade i bloggen

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, trädgårdsböcker är trevlig läsning hela året

znogge sa...

Vilken härlig bild på dig i en fin trädgård. Att besöka sådana är intressant och inspirerande.

Önskar en god kväll!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, underbara trädgårdsresor jag fått vara med om, inspirerande.

Anna i Portugal sa...

Gillar ju också trädgård. Men inte att läsa om. Besöka är min grej :)

Hanneles bokparadis sa...

Anna i Portugal, jag läser om trädgårdar jag besökt 🙂

enligt O sa...

Åh, Jamaica Kincaids bok vill jag ju läsa. Tack för påminnelsen.

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, tyckte mycket om hennes vandring i Himalaya.