Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

09 november 2023

lässvacka - helgfråga

Läs något lättsamt, eller någon gammal favorit.

Vilka är dina bästa tips för att överkomma en lässvacka eller brist på läslust? Veckans helgfråga hos: Mia.

13 kommentarer:

femfemman sa...

Ta tag i en bok.... som är fängslande. För min del, så är det så mycket som ska fixas innan jag kan unna mig läsro. Kanske beroende på att när jag väl satt mig ner med en bra bok, så blir det inte mycket gjort...

Boklysten sa...

För mig funkar det med nästan vad som helst som är lättläst, t o m kioskdeckare...

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, läsning är ju viktigast 📚

Boklysten, inget fel på kioskdeckare.

Mia Eggimann sa...

Ja man kan läsa en barnbok också

farmor/mormor Hannele sa...

Mia, alltid trevlig att läsa bra barnböcker.

Klimakteriehäxan sa...

Bra barnböcker är bra vuxenböcker, så är det bara.
Nu har jag hamnat på en sida som heter Adsweeper. Ibland skickar du mig till nåt med Bitcoin. Fort går det också.

Mrs Calloway sa...

jag sysslar nog med lite kortare läsning. bläddra lite i tidskrifter läsa en stump, titta på bilder.och vänta på bättre tider.

Hanneles bokparadis sa...

tjocka böcker funkar dåligt i lässvacka.

Mösstanten sa...

Något lättläst. Något kort. Något helt annat, till exempel mer fackbetonat. Jag läser ju mest skönlitteratur. Eller helt enkelt låta bli att läsa. Svackorna brukar inte vara långa.

Anna i Portugal sa...

Jag läser en bok nu som jag inte fastnat i så det tar tid att läsa den. Vill ändå läsa ut den. Så nästa bok blir en riktigt sliskig feelgood tror jag. Kanske en julhistoria, de brukar ju vara både förutsägbara och väldigt lättlästa.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, något faktabetonat, något man är intresserad av. Jag gillar läsa olika trädgårdsböcker på vintern.

Anna i Portugal, jag har börjat titta på julböcker.

Åsa sa...

Försökt med både det ena och det andra, men det har inte riktigt hjälpt. Ibland spelar det nog ingen roll, vissa tider går det knackigt med läsningen, och det känns förstås alls inte bra... men då får man titta på någon film istället. Kollat filmer av Tati nu senast, så bra! :)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, man kanske inte behöver vara orolig för lässvackor... Jacques Tati är mästerlig, man upptäcker nytt hela tiden.