Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

22 maj 2024

Emily Dickinson

Biblioteket hade liten lyrikcirkel om Emily Dickinson, vi hade fått tio dikter att studera hemma. Intressant att höra andras tolkningar, nu vill en läsa mer.

Ulf Karl Olov Nilsson UKON har översatt med Jenny Tunedal Faskikel 26 - Vi leker inte på gravar, Faskikel 34 - Ändlös rosmarin, Faskikel 40 - De enda nyheterna. Faskikel 13 snart klar. Dickinson anses vara en svår diktare, men hon är intressant person, som isolerade sig ganska mycket.

Jag gömmer mig - inuti min blomma,
Det vissna i din Vas -
Du - aningslös - känn för mig -
Nästan - en ensamhet -


I hide myself within my flower, 🐝
That fading from your Vase—
You—unsuspecting—feel for me—
Almost—a loneliness—

2 kommentarer:

Mösstanten sa...

Åh så fint med en lyrikcirkel med dikter av Emily Dickinson.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, trevligt att lära sig mer om Emily Dickinson.