Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

21 maj 2024

tre årtionde - tisdagstrio

Isabelle (1910) av André Gide har en viss sanningshalt, berättar om den unge 25-årige Gérard Lacase från Sorbonne som studerar för sin doktorsexamen om Jacques-Bénigne Bossuet.

Enhörningen från stjärnorna (1924) av William Butler Yeats.

Vågorna (The Waves 1931) av Virginia Woolf anses likna impressionistiskt måleri; mycket bilder, färger, ljud, en bok som passar att läsas utomhus.

Böcker som gavs ut under olika årtionden på 1900-talet (ett årtionde i varje bok) - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

16 kommentarer:

Cinnamon sa...

Har inte läst någon av dina böckr men annat av Woolf. Tack för tips!

femfemman sa...

Oj! Jo, nog vore det av intresse att läsa en så gammal bok. Fast det får nog vara en nyöversättning...

Mösstanten sa...

Intressant trio. Bra att du påminner om Virginia Woolf. Jag vill läsa mer av henne.

Hanneles bokparadis sa...

André Gide och William Butler Yeats fick Nobelpris och Virginia Woolfs böcker är riktigt bra.

Veiken sa...

Har inte läst någon av dessa böcker. En del av de gamla har tyvärr glömts bort och samlar damm någonstans!

Klimakteriehäxan sa...

Där tror jag att du har en läsvärd trio!

Znogge sa...

Har inte läst någon av dem men en intressant och tidig trio!

Hanneles bokparadis sa...

mina favoriter alla tre

Mrs Calloway sa...

har läst annat av Gide. Vågorna har jag läst i olika sammanhang

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, ville läsa Isabelle av André Gide eftersom barnbarn heter så

Monika sa...

Tre böcker som jag inte har läst.

Maria sa...

Vågorna har jag inte läst ännu! Tack för tips
Maria Bokologen

Fialia sa...

Kände faktiskt inte till någon av böckerna.

Mia Eggimann sa...

Jag känner bara igen den sista men det är för du visat den tidigare.

Lotten sa...

Vågorna har jag funderat på att läsa

Hanneles bokparadis sa...

Riktigt bra läsning alla tre, två Nobelpristagare.