Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

18 februari 2022

What to Look For in Winter - fem en fredag

What to Look For in Winter (A Ladybird Book) Explore the beauty of winter, despite the bare branches and long, dark nights, winter in the UK is a season full of life. The clear winter skies are filled with birds and the early morning frost reveals the tracks of nocturnal creatures. Take a closer look at hoar frost, woodland fungi, clear starry skies and morning mists as the secrets of winter begin to appear in the world around us.

1 Hur mycket använder du ring-funktionen på din telefon? sällan till maken.
2 Vad är ditt längsta telefonsamtal med någon? kanske med dottern.
3 Hur mycket tid spenderade du i telefon som tonåring? inte mycket, vi fick tv och hemtelefon när jag var tio.
4 Är ljudet normalt på eller av? alltid ljudet på, för barn och barnbarns skull.
5 När spenderar du mest tid med att använda telefonen? sällan, har alldeles nyss skaffat en ny mobil med alla funktioner.
                     Ring, ring tema hos Fredag hos: ElisaMatilda.

26 kommentarer:

femfemman sa...

Visst kan vintern vara vacker... några dagar. Men knappast något man vill se tillbaka till under årets övriga årstider.

Visst pratade man en del i telefon ungdomen. Trots att det bara fanns en telefon i hemmet...
Numera är jag absolut ingen telefonpratare. Mobiltelefoner gör att man är rädd att störa. Det blir mest "samtal" med något av de tre små barnbarnen via någon bildtelefonapp.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, vintern kan vara fint även utan snö. Jag har aldrig varit någon stor telefonpratare, är kort med mina ärenden. Trevligt när barnbarnen ringer ❤️

Mösstanten sa...

Det sprutat vara en mycket vacker bok.
I telefon sitter jag som mest i kö hos telefonbanken så här års. Är god man och kan tyvärr inte sköta allt sådant via nätet.

Mösstanten sa...

Ser ut att vara … kanske har jag inte riktigt vaknat än?

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, en liten bokpärla från mitt antikvariat. Telefonköer är inte kul, men nu kan man ju ha mobilen med sig... slipper sitta fast vid köksbordet.

Klimakteriehäxan sa...

Mobilen är en bra pryl, men man borde kunna leva utan den också ... vilket numera verkar tveksamt ...

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, jag minns tiden utan mobiler... när någon missat bussen eller annat och så fick man stå där och vänta... Ganska nyligen bytte jag min 200-kronors-mobil till lite smartare, kan nu swisha överallt 😀

Mrs Calloway sa...

mobilen har blivit allt viktigare. känns bra att barn och barnbarn kan nå en när de vill

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, toppen att kunna nås, kanske nån sjuk, då kan farmor VABba, eller om barnbarn ringer så gå och simma med barnbarn ❤️

Znogge sa...

När jag var barn och tonåring kunde jag prata i timmar med en av mina bästa väninnor. Till slut brukade mina föräldrar diskret påpeka att andra kanske också ville ringa.

Jag har alltid ljudet på.

Önskar en fin fredag!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, ljudet är alltid på, känns bäst så, ha en bra dag själv!

Ingrid sa...

Vi fick nog telefon nån gång när jag var i 10-årsåldern. Pappa hade en järnhandel och den hade telnr 38 och när vi fick telefon hemma fick den nr 238 och den fick man inte röra. Jo svara förstås, men inte ringa ut, för det var så dyrt.
Ha en skön fredag1
/Ingrid

Hanneles bokparadis sa...

Ingrid, vi var också runt 10 när vi fick tv och telefon... Men vem skulle vi ringa till, minns inte om kompisarna hade telefon, ha en bra dag!

Ama de casa sa...

Telefonen har lite mist sin funktion som den var tänkt att användas till. Ja, att ringa till/från alltså :-)

Ha en fin start på helgen!

Geddfish ♥ sa...

Jag pratade inte så mycket i telefonen i min ungdom men däremot äldsta dottern kunde lägga beslag på den och då kom ju ingen annan fram!
Idag är alla i princip nåbara.
Trevlig fredag!

Kina sa...

Jag är nog en av dom få som fortfarande använder telefonen till det den var ägnad åt nämligen att ringa/svara, kanske med tillägg av sms numera. Det funkar utmärkt, men jag känner mig som ett unikum! Trevlig helg!

Hanneles bokparadis sa...

Ama, att utveckla saker är väl bara bra, tänk så mycket man kan få plats i fickan! 😀

Geddfish ♥ haha, det där att det tutade upptaget har jag svaga minnen av, ha en fin dag.

Kina, så var det för mig för ett par månader sedan, men nu har jag vaccinpass, ska resa och annat, så kan det vara bra att försöka hänga med, trevlig helg!

BP sa...

Du och jag verkar vara ungefär samma "årgång". På vår tid fanns det inga mobiler - på gott och ont egentligen.
Precis som du har jag alltid ljudet och vibrering på. Hängslen och livrem...
Använder mobilen ofta för att läsa tidningar och bloggar. Inlägg däremot skriver jag på laptopen.

Susjos sa...

Som jag pratade i telefonen när jag var tonåring, timmavis!!
Nu har jag svårt att höra , så då blir det inga många samtal, tack och lov finns det sms!
Smart-phones är en fantastisk uppfinning, jag betalar räkningar, bokar bord och resor, beställer varor på mobilen!
Ha en fin helg!

Hanneles bokparadis sa...

BP, samma här, och om jag ändå inte hör så kan jag ändå se vem som har ringt. Livet har blivit enklare när man har allt i fickan.

Susjos, jag gillar sms mest, pratar inte så mycket i telefon. Tänk att man göra det mesta, så enkelt nu, ha en bra helg!

Paula Merio sa...

Vilka vackra böcker, men klimatet stämmer inte så väl med Dalarna! Fast årets vinter är en flopp.
Jag tycker det är svårt att minnas hur man använde telefonen när man var ung, det var ju så länge sen!

Hanneles bokparadis sa...

Paula, bilder från en och samma bok, vi använde väl inte telefonen så mycket när vi var unga.

Helén sa...

Vi har haft en otroligt vacker vinter hittills, det är helt magiskt vackert med den vita, gnistrande snön! Älskar verkligen vintern när det är snö och minusgrader.

Hanneles bokparadis sa...

Helén, jättefint men inte så vanligt i Göteborg.

Susie på Stjärnarve... sa...

Nu har jag bestämt oss när det gäller mobilerna. Har t.o.m. fått en Iphone av min kusin som jobbade i branschen tidigare och byter mobiler varje år. Det blir nog bra när allt är klart.....
KRAM/Susie

Hanneles bokparadis sa...

Susie, jag byter när något är trasigt, kram