Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

04 maj 2022

Årets bok*nominering - kulturfråga

En fingervisning om bra läsvärda böcker: HÄR, läst Sly av Sara Strömberg, bra debut, handling runt Åre. Och läst När vargarna kommer av Charlotte McConaghy, hämtade Sista sommaren på biblioteket igår, debut av Eleonore Holmgren.
Hade gärna lyft fram En kvinnas frigörelse av Édouard Louis och Det tredje ljuset ; Små ting som dessa av Claire Keegan.
Vilka av de böcker som nominerats har du läst och vilka vill du läsa? Vilka böcker saknar du på listan? undrar
  Enligt O i veckans Kulturfråga.

11 kommentarer:

znogge sa...

Jag har faktiskt inte koll på vilka som är nominerade så jag får lämna frågan obesvarad. "När vargarna kommer" har jag läst och den var bra.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag har inte haft koll, men får mejl från bokaffären.

Klimakteriehäxan sa...

Av de du nämner har jag läst Louis.

Annette sa...

Det finns flera bland de nominerade som jag vill läsa. Bland annat den du visar på bilden; Sista sommaren.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, fast Édouard Louis är inte med de dominerade, min önskan.

Annette, av en slump hittade jag Sista sommaren på biblioteket.

Mrs Calloway sa...

Keegan ska jag läsa tänkte jag. och det fanns några till på listan som jag ska försöka ta tag i

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, flera intressanta jag inte läst.

Ama de casa sa...

Känner inte till boken, men jag gillar omslaget :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, helt ny bok, lockande omslag 🙂

enligt O sa...

Vill också läsa Sista sommaren!

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, verkar trevlig