Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

08 mars 2022

klubbar, föreningar, sällskap - tisdagstrio


Sothönsklubben (Coot Club 1934) av Arthur Ransome om vattenvana ungdomar som försöker skydda sällsynta häckande sjöfåglar från burdusa motorbåtsfarare.

Ditt hjärtas slag - en motståndsrörelse (2021) av Hanna Wikman är en västerbottnisk berättelse om skogsarbetarnas kamp året 1937.
Torsdagsmordklubben (2021) av Richard Osman berättar om fyra engelska damer och herrar som löser mordgåtor på ett lyxigt pensionärshem.


Klubbar, föreningar eller (hemliga) sällskap
- tisdagstrio temat hos: Ugglan.

25 kommentarer:

Mösstanten sa...

Spännande att du har med en arbetarorganisation i trion. Undrar just om jag har Tordagsmordklubben i min spänningsboklista?

Monika sa...

Torsdagsmordklubben måste jag läsa snart. Blir så nyfiken på den.

Sanna sa...

Jag gillar också Torsdagsmordklubben!

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, jag tycker Richard Osmans böcker är läsvärda, brittiskt.

Monika, trevlig underhållning, mer prat än blod.

Anki sa...

Torsdagsmordsklubben skulle jag vilja läsa. Den låter väldigt bra!

Hanneles bokparadis sa...

Sanna, Osman är trevlig läsning.

Anki, härligt brittiskt 🇬🇧

Vargnatt sa...

Torsdagamordsklubben är jag lite nyfiken på.

Rämmengården sa...

Nya böcker för mig. Tack för tips.

Klimakteriehäxan sa...

Osmans bok har jag väntande. Har sett förf i tv - Babel? Verkade lovande.

znogge sa...

Obekanta för mig men den tredje boken tycker jag verkar mycket intressant.

Mrs Calloway sa...

visste att du skulle ta Sothönsklubben så den tog inte jag. Osman och Wikman har jag inte läst däremot

Sara Pepparkaka sa...

Titta! Här finns också Torsdagsmordklubben!

Lena sa...

Tack för trevliga tips.

Fialia sa...

Torsdagsmordklubben blir jag sugen på.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, nja, jag har berättat om alla tre

Mrs Calloway, Ransome upptäckte jag nyligen tack vare Timothy West och Prunella Scales.

Sara, precis lagom läsning 🇬🇧

Ylva sa...

Sothönsklubben, så sött! Det ska jag tipsa min fågelskådarkompis om. Ja vill se filmen Tisdagsklubben, apropå Torsdagsmordklubben.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, riktigt mysigt brittiskt, mycket segling 🇬🇧

Maria sa...

Torsdagsklubben vill jag läsa! Finns här i hemmet och väntar på att bli läst. Tack för tipset!

Lottens Bokblogg sa...

Osmans böcker är jag nyfiken på. Tycker han är bra som programledare.

Mia Eggimann sa...

Den sistnämnda har jag.

Cinnamon sa...

Har inte läst någon av dina. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, inte sett Osmans program.

Cinnamon, olika läsvärda böcker.

Ugglanoboken sa...

Torsdagsmordklubben har jag tänkt läsa!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, Osman skriver härligt brittiskt 🇬🇧

C.R.M. Nilsson sa...

Torsdagsmordklubben skulle jag vilja läsa!