Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

17 maj 2022

parallella berättelser - tidsdagstrio


Jag var Johannes Brahms (2022) av Björn Gustavsson innehåller fyra parallella förälskelser om vävs ihop. Där komplikationen är att samtliga fyra kvinnor redan är gifta. Den framgångsrike förlagsredaktören Vilhelm förälskar sig i den gracila, hyperestetiska konstnären Gunilla - och är genast beredd att göra vad som helst för att få henne. Den långt yngre Mikael sitter framför datorn och får syn på ett profilfoto - och inser att den främmande kvinnan på skärmen, Anna, är någon han snarast vill lära känna. Hugo Alfvén blir fullständigt besatt av den vackra Marie Kröyer som han 1902 möter i italienska Taormina. Omedelbar kärlek drabbar även den tjugoårige Johannes Brahms när han 1853 träffar Clara Schumann i Düsseldorf.
Skampärlorna (2021) av Aline Lilja Gladh är den tredje fristående delen av Örbyhusserien. Örbyhus syfabrik står i brand. William Silvergran ser handfallet på när fabriken hans far grundat går upp i lågor. När polisens tekniker går in möts de av en obehaglig överraskning. Två parallella berättelser växer samtidigt fram. En ung kvinna i det förflutna söker efter något mer spännande än sitt inrutade liv på landet. Och i vår tid kämpar en annan ung kvinna för att ta sig ur ondskans grepp.

Sprucket läder och svikna löften av Ewa Klingberg är fjärde delen av Huskvarnasviten berättar om Lollo, snart femtio, nybliven singel, nagelterapeut och expert på vintagekläder. Parallellt får vi följa Lydias liv som hjälper sin mor som är piga på prästgården runt 1820-tal. Ett liv fullt med arbete och underdånighet och gudsfruktan.


Böcker med parallella berättelser/flera tidsplan temat tisdagstrio hos: Ugglan.

29 kommentarer:

Mösstanten sa...

Jag var Johannes Brahms blir jag nyfiken på.

Znogge sa...

Parallellhandlingar blir vanligare och vanligare tycker jag. En del klarar det med bravur men inte alla. Intressanta val.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, Björn Gustavssons bok är riktigt läsvärd.

Znogge, spontant är jag inte jätteförtjust i parallellhandlingar, ibland funkar det.

Cinnamon sa...

Har inte läst någon av dina men en annan serie av Klingberg. Tack för tipsen!

Robert W sa...

Skampärlorna är den enda jag läst. Den var bra.

Monika sa...

Skampärlorna har jag oläst i hyllan. Någon gång kommer jag säkert till den.

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, Klingberg har varit väldigt produktiv.

Robert W, inte läst de andra delarna av Aline Lilja Gladhs serie.

Monika, gillar bokens omslag.

Vargnatt sa...

Skampärlorna tyckte jag om :)

Klimakteriehäxan sa...

Du får mig att inse att jag läst Klingberg och att hon definitivt kör med två olika epoker.

Ama de casa sa...

Haha! Jag läste "paella"-berättelser. Det är nog dags att gå ut och leta reda på en paella idag, jag verkar vara sugen på en sån :-D

Hanneles bokparadis sa...

Vargnatt, hade lite svårt att hänga med hela historien

Klimakteriehäxan, Klingberg har varit väldigt produktiv.

Ama, haha, jag läser också fel ibland 🙂

Mrs Calloway sa...

har inte läst någon av dina tre. men Ewa Klingberg har jag läst flera andra av

Fialia sa...

Skampärlorna blir jag nyfiken på.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, Klingberg har skrivit många böcker

Fialila, Aline Lilja Gladh är intressant författare.

Rämmengården sa...

Här var det några titlar jag blir sugen på att läsa. Ljungbergs bok samt skampålen. Tack för tips.

Rämmengården sa...

Klingbers bok samt skampärlor autokorrekt har bråkat med mig idag suck...

Lena sa...

Klingbergs serie är så bra. Skampärlorna vill jag läsa.

Lottens Bokblogg sa...

Intressant att läsa mer om Skampärlorna. Den står oläst i hyllan

Mia Eggimann sa...

Klingberg är ju super på att ha dåtid och nutid på sina berättelser, så himla bra.

Sara Pepparkaka sa...

Jag läste första delen i huskvarnasviten, och jag vet inte varför jag inte fortsatte egentligen, det var en trevlig bok.

Amanda Kanterfors sa...

Detta var helt nya böcker för mig. Inte läst någon av dem :)

Hanneles bokparadis sa...

Mia, Klingberg är duktig på att väva samman olika historier.

Sara, lätt hänt att även bra böcker blir olästa.

Amanda, olika sinsemellan men bra 🙂

Ugglanoboken sa...

Jag var Johannes Brahms verkar riktigt intressant! Den hade jag aldrig hört talas om.

C.R.M sa...

Inte läst någon av dina, men jag har läst andra i Huskvarnasviten.

Hanneles bokparadis sa...

Helena, Gustavssons bok är riktigt intressant.

C.R.M, Klingberg har varit riktigt produktiv.

Åsa sa...

Inte läst någon av dessa tre. Kände bara till den första boken i trion.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, alla tre är bra, på olika sätt.

Maria sa...

Jag var Johannes Brahms verkar vara en riktigt bra bok! Tack för tips

Hanneles bokparadis sa...

Maria, en annorlunda bok, läsvärd.