Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

11 december 2018

bra debutanter 2018

Vad vill du prisa, undrar Kulturkollo, bra debutanter:
Pärlan som sprängde sitt skal (2018) av Nadia Hashimi är hennes debutbok och berättar om Rahima som lever i Kabul med sina systrar och drogberoende far som ofta är ute i krig. När fadern inte är tillgänglig kan de inte gå till skolan eller handla mat. Deras enda möjlighet är att låta Rahina bli en bacha posh, flicka klädd till en ung pojke som kan ta ansvar för sina systrar.
 
Ensamma tillsammans (2017) av Jörgen Löwenfeldt berättar om den ganska ensamma Johan i trettioårs ålder som kommit in på psykologprogrammet på Karolinska Institutet. På nätterna spelar han nätpoker, och skickar vinsten till Röda Korset som hjälper syrienflyktingar. En spännande debut av Löwenfeldt.
Sju nätter (Sieben Nächte 2018) av Simon Strauß är hans debutroman som berättar om mannen som får ett uppdrag av en främling han träffar att begå de sju dödssynderna; högmod, frosseri, lättja, girighet, avund, lust, vrede. Han antar utmaningen.
Lift (2014) av Hanna Wikman är hennes debutbok, berättaren Jonni sticker från Fårö och lämnar flickvännen Emilia på Gotland för att lifta runt i världen.
Varför jag inte längre pratar med vita om ras (2018) av Reni Eddo-Lodge är hennes debut, en tankeväckande viktig bok, som berättar om de svartas situation i England. Slavhandeln avskaffades 1787, det bedrevs över 270 år. Kunskapen är dålig, orättvisorna stora.  De färgade deltog i världskrigen, men belönades dåligt, löften bröts. I hamnstaden Liverpool vägrade de vita arbeta tillsammans med svarta.
Vecka 50: Debutanter jag läst under 2018 är Johanna nyfiken på.

31 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

Tack för tipsen tror jag har en av böckerna.

Monika sa...

Pärlan som sprängde sitt skal hoppas jag hinna läsa nästa år.

Rak i ryggen sa...

Tack för tips. Verkar alla spännande på sitt sätt!

Ugglanoboken sa...

Vilken spännande lista! Ensamma tillsammans har jag också tänkt läsa, men de andra är nya för mig. Tack för tips!

Znooge sa...

"Pärlan som sprängde sitt skal" har jag läst och den tyckte jag mycket om. Övriga ser också intressanta ut.

Mösstanten sa...

Intressant lista. Skriver upp Varför jag inte längre pratar med vita om ras.

Annas Fotnoter sa...

Ensamma tillsammans är så väldigt bra tycker jag. Ser verkligen fram emot att läsa mer av Jörgen Löwenfeldt!

Hanneles bokparadis sa...

Marie, var så god, bra debutanter allihopa.

Monika, Pärlan tyckte jag mycket om.

Hanna, olika men alla läsvärda.

Ama de casa sa...

När det kommer till dödssynderna är jag nog bäst på frosseri och lättja ;-)

Hanneles bokparadis sa...

Helena, jag tyckte om alla dessa, bra debutanter.

Znogge, Pärlan är riktigt bra om kvinnor i en helt annan värld.

Mösstanten, Renis bok är riktigt intressant nytidshistoria om England.

Klimakteriehäxan sa...

Bara okända för mig. Om jag skulle välja en, vilken rekommenderar du då?

Hanneles bokparadis sa...

Anna, jag tyckte också om Löwenfeldts bok, annorlunda.

Ama, jag vet inte vad straffet blir för synderna :)

KLimakteriehäxan, jag tror du skulle gilla Pärlan som sprängde sitt skal, stark läsvärd bok.

violen sa...

Sju nätter och Varför jag inte talar med vita om ras har jag snuddat vid.De blir nog med på min läsa lista.

Vargnatt sa...

Pärlan som sprängde sitt skal låter bra!

Hanneles bokparadis sa...

Violen, böcker kan vänta.

Vargnatt, jag tycker mycket om Nadia Hashimis bok.

Mrs Calloway sa...

har inte läst någon av dessa, men jag gör det kanske!

Villa Frejas bokblogg sa...

Tack för dina tips. Pärlan är den enda av dessa jag har läst.

Boklysten sa...

Ensamma tillsammans har jag läst. Pärlan som sprängde sitt skal är jag nyfiken på.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, alla är bra och läsvärda.

Freja, var så god.

Boklysten, Nadia Hashimis bok är bra.

Sara Pepparkaka sa...

Det verkar vara böcker som ger möjlighet till eftertanke.

Hanneles bokparadis sa...

Sara, så kan man nog beskriva dem.

Lena sa...

Pärlan som sprängde sitt skall fick komma med även på min lista. Mycket läsvärd.

Robert W sa...

Jag tycker mycket om Khaled Hosseinis böcker som utspelar sig i Afghanistan, så jag borde kanske kolla på Hashimis bok.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, verkligen, håller med dig, en riktig bladvändare.

Robert W, då tror jag att du gillar även denna.

Evelina Nilsson sa...

Den sista boken är jag lite nyfiken på att läsa.

MartinaOlsson sa...

Är du sugen på en snygg och trendig bricka från Sealoe att inreda med där hemma, eller kanske att plocka fram och servera på när du får finbesök? Då borde du kolla in lucka nummer 12 i min julkalender som nu är öppnad, för därunder gömde sig chansen att vinna precis detta! :) Klicka på länken nedan för att komma direkt till tävlingen, och så vill jag även passa på att önska dig en fortsatt trevlig dag såhär mitt i veckan <3
https://martinaolsson.myshowroom.se/126502/julkalender-lucka-12-7/

Hanneles bokparadis sa...

Martina, brickor kan en inte ha för många...

Evelina, mycket intressant om Englands nutidshistoria.

Åsa sa...

Inte läst någon av dessa. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, riktigt bra böcker!

KajsaLisa sa...

Den sista låter spännande.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, skulle vara intressant läsning för dig.